Arrangør, bane og sikkerhetsbestemmelser Karting

Om teksten ikke klart og tydelig spesifiserer hva en kan gjøre, skal en arbeide ut fra prinsippet at det ikke er tillatt. For øvrig gjelder Arrangør, bane- og sikkerhetsbestemmelser § 260 -267

§ 702. Banebestemmelser

Se NBF’s hjemmesider, Sikkerhet, Retningslinjer for Formel-K baner.

1. Banekapasitet

Maks. antall startende i hvert heat, angis i baneprotokollen. Følgende gjelder for beregning av banekapasitet:

Banelengde t.o.m. 600 meter =          26 karter
Banelengde t.o.m. 700 meter =          28 karter
Banelengde over 700 meter    =          30 karter

Alle startende må få plass på startstrekningen. NBF kan begrense antall startende dersom man mener at det er riktig.

2.Pit/Pitlane

Under konkurransen kan føreren motta hjelp fra mekanikeren som oppholder seg i pit.

Kun mekanikere fra heatets deltakere har adgang til pit. Følgende hjelp kan mottas i pit:

– påfylling av bensin, olje og luft

– skifte av reservedeler

– reparasjon og justeringer

– starthjelp

3. Parkeringsdepot

ALL KJØRING I PARKERINGSDEPOET ER FORBUDT!

Brudd på denne bestemmelsen kan medføre utelukkelse.

En fører som kjører inn i parkeringsdepoet under kjøringen bryter heatet. All form for bruk av åpen flamme i parkeringsdepoet er forbudt, dette gjelder også grilling. Depotet skal ha egnet, særskilt plass for grilling.

§ 703 Organisering

Et Formel-K løp organiseres etter samme prinsipp som øvrige hastighetsløp Generelle bestemmelser Art. 2.1.1 – 3.7
Arrangørlisens utstedes kun i de tilfeller det forefinnes gyldig banelisens for den banen som skal benyttes § 260 -267

1. Offisielle funksjonærer

Se Generelle bestemmelser Art. 11 Andre oppnevnte funksjonærer § 267 For øvrig gjennomføring, henvises det til Nasjonalt konkurransereglement.

§ 704 Krav til førstehjelpstjeneste ved konkurranse og trening

1. Førstehjelpstjeneste ved trening

Det er ikke krav om medisinsk ansvarlig på trening, men det skal forefinnes førstehjelpsutstyr og båre. Det skal tydelig merkes hvor dette står. Treningsansvarlig skal forvisse seg om at det er personer tilstede som kan betjene førstehjelpsutstyret. Utstyret skal til enhver tid kontrolleres og være komplett. Telefon og nummer til nærmeste AMK- eller legevaktsentral skal være lett tilgjengelig. NBF kan kreve medisinsk beredskap i hht. § 266 der de måtte mene dette er nødvendig.

2. Førstehjelpstjeneste ved konkurranse

Under løp skal det være to førstehjelpere på indre bane, eller i umiddelbar nærhet av banen. Dette for raskt å kunne komme skadede førere til hjelp, og informere løpsleder om hvilke tiltak som bør iverksette. Ellers henvises det til § 266. Ved internasjonale løp, henvises til ISR.

§ 705 Bestemmelser om organisert trening

1. Definisjon

All organisert kjøring som ikke er konkurranse omfattes av disse bestemmelser. All aktivitet under denne bestemmelsen skal være godkjent av og forsikret gjennom NBF. Det skal foreligge tillatelse fra grunneier og politi, samt banegodkjenning.

2. Ansvar

Klubb tilsluttet NBF må stå ansvarlig for aktiviteten. Klubbene får ansvar for å oppnevne treningsansvarlig. Det er klubbens ansvar å forvisse seg om at denne personen har tilstrekkelig kunnskap og forutsetninger til å kunne gjennomføre treningen iht. gjeldende regler i NSR. Denne personen har på vegne av klubben ansvaret for at aktiviteten gjennomføres iht. NSR.

3. Trening i forbindelse med løp

I alle løp skal deltakerne ha gjennomført min. 5 treningsrunder. Stevnets leder kan dispensere fra denne bestemmelsen.

4. Trening utenom løp

Ved trening som ikke har tilknytning til noen konkurranse, skal det tegnes forsikring gjennom NBF. Førstehjelpstjeneste i henhold til § 704. Teknisk kontroll skal gjennomføres i henhold til § 711. Kun karter godkjent iht. §714 kan benyttes. Arrangøren som er representert ved godkjent treningsansvarlig, plikter å kontrollere at alle som trener har gyldig vogn- og førerlisens samt at ledsager har lisens.

Debutantkort er kun gyldig sammen med førerlisens.

Treningsprotokoll skal føres. (Se mal på  www.bilsport.no)

En trening skal ikke inneholde noen form for konkurransekjøring. Dersom det gjennomføres
starttrening, skal dette kun foregå over en kort strekning (eksempelvis startlangsiden). Heatkjøringen skal deretter avbrytes. Trening skal foregå klassevis. Dersom det er hensiktsmessig og sikkerhetsmessig forsvarlig, kan klasser kjøres sammen avhengig av førerlisenstype, etter følgende retningslinjer:

Klasser under 100ccm:

Kan kjøre sammen:         Førere med Debutant-, Rekrutt-, Junior- og Trenings-lisens

Kan kjøre sammen:         Førere med Debutant-,Trenings- og Rekrutt Trenings-lisens

Klasser over 100 ccm:

Kan kjøre sammen:         Alle lisenstyper

For førere med Rekrutt Treningslisens skal førerens foresatt samtykke dersom Cadetti skal kjøres sammen med andre klasser og/eller andre førerlisenstyper. NBF tilsluttede klubber kan etter 1.september søke om tillatelse om trening i aldersbestemte klasser, hvor føreren oppnår alder gjeldene for klassen neste kalenderår (§ 714 Klasseinndeling). Dette gjelder kun førere med gyldig konkurranselisens. Treningsansvarlig skal inneha lisens type INFK eller TRFK.

5. Engangslisens

Engangslisens kan kun utstedes i den hensikt at en utøver skal kunne prøve en kart. Se Generelle bestemmelser Art. 9.6
Misbruk av ovennevnte vil medføre at klubben mister retten til å utstede engangslisenser. Engangslisens kan kun utstedes på banen for klasser  iht. §714 Generell dispensasjon gis for øvre aldergrense. De som løser engangslisens skal før kjøringen starter ha deltatt ved gjennomgang av flaggreglementet og bestemmelser om kjøredisiplin. Treningsansvarlig har ansvar for at slik opplæring blir gitt, og skal holde spesielt oppsyn med kjøringen. Utøveren og ledsager (for førere under 18 år) skal før kjøring gjennomgå en elementær kjøreopplæring. Under kjøring med engangslisens i Cadetti skal det være kun en utøver på banen. Kjøringen skal overvåkes av lisensiert treningsansvarlig (TRFK), instruktør (INFK), jurymedlem (JMA) eller juryleder (JLA) med gyldig lisens.

6. Dekk

Valg av dekk under trening er fritt såfremt det er produsert av Le Cont, med unntak av klassen 250 Nasjonal som kan benytte dekk beskrevet for klassen. Det er Tillatt å bruke Dunlop dekk ihht til tidligere godkjenning frem til 31.12.2017.

For internasjonale klasser (OK Jr., OK og KZ2) kan dekk iht. til en hver tid gjeldende reglement for CIK-FIA Cups, Trophies and Championships benyttes.

7. Supertrening kan gjennomføres etter følgende regler.

  • a) Approbasjon sendes NBF på eget skjema, senest 3 uker før supertreningen skal finne sted. Arrangørlisens utstedes, forsikring tegnes og dette sendes arrangøren.
  • b)    Kun godkjente konkurransebaner kan benyttes.
  • c) Sikkerhetskrav i henhold til § 704 pkt 1
  • d) Supertreningen skal kun gå over en dag.
  • e) Treningsansvarlig skal være godkjent løpsleder og teknisk kontrollør skal være autorisert av NBF, disse er suverene i sine avgjørelser. Det gis ikke adgang til protester eller appeller på avgjørelser.
  • f) Inngangsbilletter, program, parkeringsbilletter l. tillates ikke solgt.
  • g) Ma antall deltakere er begrenset til 60. Klasser etter Kartsportbokens gjeldende reglement.
  • h) Maks antall kjørende på banen samtidig får ikke overskride 14.

Sammenslåing av klasser kan gjøres men da i henhold til § 705 pkt 4., men uansett skal de med lavest yteevne kjøre bakerst.

  • i) Krav til kart, lisenser e i henhold til gjeldende Kartsportreglement. Engangslisens tillates ikke utstedt ved Supertrening.
  • j) Innsjekk/treningsprotokoll føres og teknisk kontroll skal gjennomføre k) Det skal avholdes førermøte med gjennomgang av treningsopplegget.
  • l) Det skal ikke gis ut noen form for premier eller resultater.
  • m) Treningsansvarlig har ansvar for utfylling av en enkel rapport til NBF (eget skjema). Sendes NBF første virkedag etter treningen.
  • Supertrening er ikke godkjent som debutantløp.
  • Klubber som ikke følger disse bestemmelsene kan miste retten til å arrangere løp og supertreninger.

§ 706 Bestemmelser om Førerlisens.

1. ”Rekrutt Trening”

Følgende krav gjelder for de som skal kjøre Rekrutt Trening det året de fyller 6 år:

  1. Medlemskap i klubb tilsluttet NBF
  2. Teorikurs for Rekrutt lisens med bestått prøve.
  3. Gjennomgang av praktisk kjøretest hvor instruktør observerer kjøringen
    (engangslisens må løses)
  4. Etter bestått teoretisk og praktisk prøve, sendes søknad om førerlisens til NBF som utsteder en treningslisens (FCAT). Innehaver av Rekrutt treningslisens kan kun kjøre trening.

Det tillates ikke å invitere Rekrutt Trening til løp.

2. Trening/konkurranse fra 8 år

Følgende krav gjelder for de som skal begynne.

  1. Medlemskap i klubb tilsluttet NBF.
  2. Teorikurs med bestått prøve.
  3. Gjennomgå en praktisk kjøretest hvor instruktør observerer kjøringen (Engangslisens må løses).
  4. Etter bestått teoretisk- og praktisk prøve, sendes søknad om lisens til NBF.
  5. NBF utsteder trening eller debutantlisens . Debutantkort gitt til førere som har tenkt å konkurrere er kun gyldig sammen med betalt debutantlisens. Innehaver av debutantlisens må gjennomføre debutantkjøring før ordinær konkurranselisens utstedes.

Dette kan gjøres på følgende måter:

a) Debutanter må starte i minst 2 approberte løp i Norge med unntak av CIK-løp, NM- og NC-løp. Debutanten kjører tidkjøring men starter bakerst i alle heat og finaler. Løpets juryleder skal på forhånd ha mottatt deltakerens debutantkor Dersom kjøringen godkjennes, påfører juryleder/løpsleder debutantløpet på kortet. Det kan godkjennes to heat pr. løp.

b) Etter 4 påtegninger om godkjent debutantkjøring, sendes lisensen og debutantkortet til NBF. Disse erstattes av en ordinær lisens. Fører er å anse som debutant inntil ordinær lisens er utstedt.

Utøver med Rekrutt Treningslisens, kan det året han/hun fyller 8 år bytte sin treningslisens i en Rekrutt debutantlisens (FCA) og et debutantkort. Treningslisensen sendes NBF, som utsteder debutantlisens og debutantkort.Førere med lisens for *kun trening* som vil begynne å kjøre løp, følger samme prosedyre som Rekrutt treningslisensen.

Ledsager/anmelder Se Generelle bestemmelser Art. 9.