§ 915 Spesialreglement for Formula Offroad

1. Konkurranseform

Formula Offroad er en konkurranse i presisjonskjøring med firehjulsdrevne kjøretøyer i spesielt bratte bakker og terrengavsnitt.

2. Deltager

Fra fylte 18 år. Førerkort krav og gyldig lisens for Offroad Racing.

3. Tillatte kjøretøy

Klasseinndeling

Kjøretøyene deles inn i 3 klasser; Modified, Unlimited og Formula Sport.  Startnummer er faste nummer og de samme som benyttes ved NEZ løp. Tildeles av NEZ Formula offroad working group. Startnr til Formula Sport tildeles av arrangør.
Startnummer skal være i størrelsen 25×35 cm. Sort tekst på gul bakgrunn i Modified og sort tekst på hvit bakgrunn i Unlimited. Formula sport, sort tekst på rød bakgrunn.
Det tillates at 2 førere deltar med samme kjøretøy i en konkurranse. Dersom de tekniske og sikkerhetsmessige krav oppfylles, kan de delta i forskjellige klasser.
En deltaker kan kun delta med ett kjøretøy i en klasse, i samme konkurranse.
En fører er å regne som deltager etter innsjekk og teknisk kontroll er gjennomført.
Det tillates ikke å bytte kjøretøy etter at konkurransen er påbegynt.

4. Arrangementskomité/Funksjonærer

Arrangementskomiteen skal bestå av minimum 3 personer.  Medlemmer av arrangements-komiteen kan ikke være deltakere i løpet.  Komiteen har ansvaret for å utarbeide konkurransens tilleggsregler, som skal være deltakerne i hende i god tid før konkurransen.
Konkurransens jury skal bestå av NBF autorisert juryleder og 2 personer med god kjennskap til konkurranseformen og reglementet.
Løpsleder og teknisk kontrollør skal begge være autorisert av NBF og tillates ikke å delta i konkurransen. Juryleder oppnevnes av Offroadseksjonen.
I tillegg skal minimum følgende funksjonærer oppnevnes: løpssekretær, sikkerhetssjef, starter, tidtaker, depotsjef og fakta dommere.  Disse behøver ingen autorisasjon fra NBF, men skal ha god kjennskap til sporten og det ansvarsområdet de tildeles.

4.1. Løpsdokumenter

Arrangørtillatelse fra NBF med nødvendig forsikring, grunneiers tillatelse og tillatelse fra aktuell politimyndighet skal foreligge for et hvert arrangement.  Sekretariatet skal oppbevare disse dokumenter på konkurransestedet og overlevere kopi til juryleder.

4.2. Teknisk kontroll

Samtlige kjøretøyer skal være godkjent i teknisk kontroll før trening eller løp.
Bremse test er obligatorisk.  Teknisk kontrollør avgjør klassetilhørighet. Fører skal fremstille kjøretøyet slik at sittestilling og høyde over hjelm kan sjekkes. Sikkerhetsutstyr skal medbringes for teknisk kontroll.

4.3. Førermøte

Et obligatorisk førermøte skal avholdes min. 30 min. før start.  Førere som ikke deltar i førermøte, kan av juryen utelukkes fra start

5. Gjennomføring

Ingen passasjerer tillates i deltagende kjøretøy under konkurransen. Tur med passasjer tillates i pauser eller annet tidsrom som passer arrangementet så lenge nødvendige lisenser for motordag og engangslisens er betalt.
Ingen form for kommunikasjon er tillatt mellom fører og utenforstående personer, når kjøretøyet er under bedømming

5.1. Start

Startrekkefølgen skal trekkes av arrangøren, og bør publiseres i startprogrammet
Dersom 2 førere deltar med samme kjøretøy, skal disse likevel plasseres slik at halve startfeltet skiller dem
For hver seksjon som kjøres, flyttes de første startende bak den siste startende i foregående seksjon.
Antall biler som flyttes skal være tilnærmet lik antall deltagere i klassen delt på antall seksjoner.
Fører skal kjøre frem til start innen 1 -ett- minutt fra starter gir tegn om dette.
Seksjonen skal påbegynnes innen 1 minutt etter at startsignal er gitt, i motsatt fall anses forsøket som avsluttet.
Førere som ikke vil fortsette i konkurransen må melde dette til sekretariatet umiddelbart og før man forlater stevnet.

5.2. Kvalifisering

Dersom det er mer enn 12 deltakere er påmeldt i en klasse, kan kvalifisering gjennomføres dersom retningslinjer for dette er opplyst i tilleggsreglene.  Kvalifiseringen skal bestå av minst 4 seksjoner.

5.3. Bruk av flagg

Det benyttes totalt 3 flagg; rødt, grønt og startflagg.
Rødt flagg vises når banen er stengt og benyttes også for å avbryte deltakeren ved feil kjøring eller fare i banen. Rødt flagg skal være ved start og mål.
Grønt flagg vises før start for å bekrefte at banen er klarert for neste deltaker og skal tas ned når deltaker påbegynner banen.
Flagg kan erstattes av lyssignal.

5.4. Bedømming

For en korrekt gjennomført bane tildeles 350 poeng.
En poengsone anses som fullført når senter av begge bakhjul har passert poenglinjen eller portmarkeringenes linje.
Portene skal passeres i riktig kjøreretning og i angitt rekkefølge.
En port skal kun passeres én gang og minst ett hjul må være på passert side av portens linje etter at den er kjørt – i motsatt fall anses forsøket som avsluttet.
Fører har kun lov å rygge en gang i hver sone (mellom 2 porter).

Poengavdrag gis som følger dersom deltaker:
Stopper i banen og fortsetter kjøringen                                                 – 10 poeng
Berører eller kjører over banemarkering med 1 -ett- hjul                 – 20 poeng
Berører eller kjører over banemarkering med 2 -to- hjul                  – 40 poeng
Berører eller kjører over banemarkering med 3 -tre- hjul                 – 80 poeng
Rygger innenfor tillatt bane, idømmes når forsøket gjenopptas      – 40 poeng
Ødelegger banen unødvendig (usportslig oppførsel)                          – 50 poeng
Maksimalt poeng fradrag i en enkelt port er                                         – 80 poeng

Berøring av 300 bestraffes med 50% av normalt poengavdrag.
Dersom en port ikke passeres slik at poeng oppnås for denne, skal det heller ikke poengavdrag idømmes for den samme porten.
Minste poengsum som gis for en bane er 0.

Poengberegningen avsluttes når deltaker:
Tyvstarter (påbegynner kjøring uten at starter har gitt klarsignal)
Velter/går rundt
Ikke passerer en port på reglementert måte
Passerer en A-port uten å ha minst 1 forhjul absolutt innenfor portmarkeringene.
Passerer en B-post uten å ha begge forhjul på innsiden av port markeringene. Et forhjul må være absolutt innenfor portmarkeringene og det andre må minimum berøre markeringen.
Rygger mer enn en gang i samme sone (mellom 2 porter)
Kjører fast og/eller står stille i mer enn ett minutt
Tar av seg hjelm eller sikkerhetsbelte i banen
Gir tegn til funksjonær om at forsøket avbrytes (armene strekkes opp)
Kjører/rygger med alle hjul forbi en tidligere passert ports linje
Berører en absolutt ytre markering

Resultat:
Vinner av konkurransen er den deltaker som har oppnådd flest poeng etter samtlige baner er kjørt og poengavdrag er beregnet.
Resultatliste skal slås opp på anvist plass i depot/bane område etter hver kjørte bane og skal inneholde oppnådd poengsum for seksjonen og poengavdrag som er gjort.
Kjøres tidsbane skal resultatlisten også inneholde tidene som er oppnådd.

5.5. Avgjørelse ved likt resultat

Dersom det blant de tre beste deltakere er oppnådd likt sluttresultat, avgjøres rekkefølgen etter hvem som har oppnådd høyeste poengsum i flest seksjoner.
Kan deltakerne fortsatt ikke skilles, avgjøres rekkefølgen etter hvem som har oppnådd høyest poengsum i siste seksjon, nest siste seksjon osv.

Premiering:
Minimum de 3 beste i hver klasse premieres.
I tillegg anbefales det å sette opp en premie for «Best in Show».

5.6.1 Bane, Modified og Unlimited

Antall seksjoner bør være minimum 6 – seks.
Hver seksjon skal ha en lengde på mellom 30 og 700 meter.
Hver seksjon skal bestå av minst 2 porter, startport og mål port (300 poeng).
Flere porter kan legges til for å dele opp seksjonen i soner.
Hver sone begrenses av absolutte yttermarkeringer og en linje trukket gjennom portens markører.
Portens linje stoppes ved yttermarkering eller at det markeres på banekartet.
Minste tillatte banebredde er 4 meter.
Det er to typer porter i vanlig seksjoner. A-port kan passeres med minimum ett fram hjul absolutt innenfor portmarkeringene. B-port skal passeres med begge framhjulene på innsiden av portmarkeringene.
Ett forhjul må være absolutt innenfor portmarkeringen og det andre forhjulet må minimum berøre markeringen.
Seksjonen skal tydelig merkes med porter, gule for Modified og hvite for Unlimited på venstre side og røde eller sorte på høyre side (likt for begge klasser).
Markeringen må være minimum 40 cm høy og 10 cm bred. Hvis begge klasser bruker samme seksjon, helt eller delvis, kan gule eller hvite markører brukes for å skille klasser. Dette må være inntegnet på kart og fremlegges på førermøte
Markeringen må plasseres på en slik måte at den ikke utgjør noen risiko for deltakere, publikum eller funksjonærer. I de tilfeller hvor flere seksjoner er lagt tett på hverandre, skal aktiv seksjon ha godt synlig tilleggs markering på venstre markør i alle porter.
Hver seksjon deles inn i 5 poengsoner merket 100, 200, 250, 300 og 350 poeng
Linjen for 250 poeng skal være markert maksimalt 3 meter fra målporten (300 poeng).
Linjen for 350 poeng skal plasseres maksimalt 5 meter etter 300 porten.
Det gis ingen fratrekk for rygging etter 300 poeng port.
Det bedømmes differensiert innenfor de 3 første soner, begrenset ned til hvert 10. poeng. Etter passering av 250 poeng linjen, tildeles kun poeng for hele soner med 300 og 350 poeng. For å få 250 poeng må minst ett framhjul være inne i 300 porten.
Førerne skal senest ved førermøtet få utlevert en skisse eller et bilde av bane området hvor de enkelte seksjoner er markert.  Alle porter, poengsoner og absolutte ytter markeringer må være tegnet inn.
Det skal kjøres i retning av neste port. Dersom man tydelig vender vekk fra neste port eller styrer ned i bakken for å ta nytt tilløp dømmes dette som 1 rygg.
NB: Det er opp til løpsleder å bestemme hvordan det skal dømmes-håndheves, dette avklares på førermøte og det må gå fram på utlevert banekart.

5.6.2 Seksjon på tid

Ordinære seksjoner kan også bedømmes med poengfradrag beregnet ut fra anvendt tid.
Arrangørene bestemmer om dette skal gjelde for konkurransen. Må gå tydelig frem av tilleggsregler.

Poengfradraget gis som følgende:
1 poeng fradrag for hvert påbegynte sekund av kjøretiden i mellom startport og 300 poeng port. Poengfradraget begrenses til maksimum 50 poeng.
Poengfradraget gis på tid til deltakerne som fullfører løypen, og deltakere som ikke fullfører løypen får 50 poeng i fradrag.
Tidtaking foregår på samme måte som tidsbane. Det brukes stående start. Klokken starter når startsignal er gitt.

5.6.3 Regler for tidsbane:

Tidsbanen skal normalt være fremkommelig for alle deltakere.
Portene skal være nummerert og godt synlige markeringer og nummerering skal benyttes.
Tiden regnes fra kjøretøyet bryter startlinjen til kjøretøyet bryter mållinjen, «Flying start» skal benyttes.
Elektronisk tidtaking anbefales
Ved manuell tidtaking skal 3 stoppeklokker benyttes og gjennomsnittstiden legges til grunn.

Hvis en stoppeklokke svikter benyttes snitt av to stoppeklokker.
Raskeste deltaker tildeles 350 poeng. Øvrige deltagere idømmes 1 poeng i avdrag pr. 1/10 sekund som benyttes ut over raskeste tid.
Maksimum anvendt tid settes til 3 minutter og deltagere som fullfører innen denne tid tildeles minimum 150 poeng for kjørt distanse.
Tidsbanen deles inn i 4 soner, deltager som ikke fullfører banen tildeles 25 poeng for hver sone som påbegynnes.
Overskrider maksimumstiden, anses forsøket som avsluttet og poeng tildeles etter antall soner som da er påbegynt.
Alle porter skal passeres i riktig kjøreretning og i angitt rekkefølge.
I tidsbanen gis kun 10 poeng i avdrag for hver port som ikke passeres korrekt
I tidsbanen gis kun 10 poeng i avdrag for hver port som ikke passeres korrekt
Minst ett hjul må være på eller innenfor portmarkering for at passeringen skal godkjennes.
Som grunnregel er sporvalget fritt i en tidsbane og det tillates også å vende og rygge i ubegrenset lengde.
Konkurransens tilleggsregler kan inneholde begrensninger i forhold dette regelverk

5.6.4 Baner, Formula sport

Formula sport skal ha egne baner, med vekt på teknisk kjøring. Antall porter i seksjonen bør være minimum 4 stk. Ellers er bane og bedømming opp til arrangøren og beskrivelser i tilleggsreglene.
Formula sport kan delta i samme tidsbane hvis det er mulig og sikkerhetsmessig forsvarlig

6. Sikkerhetsbestemmelser

Se NSR § 266 pkt. C

Funksjonær med brannslukker (6 kg skum eller tilsvarende), skal være utplassert ved start og mål i hver seksjon, i tillegg skal et C02 apparat være tilgjengelig ved start.  2 bemannede bergingsvogner med vinsj og/eller løfteutstyr skal være tilstede under arrangementet.
Spett/brekkjern minimum 1 meter, kniv for kutting av belter skal være tilgjengelig i en bemannet, mobil enhet ved banen.

6.2 Publikum

Dobbelt sperrebånd med minimum 5 meters bredde mellom båndene, skal settes opp ved oppstillingsplass og i seksjoner mot publikum.
I Tidsbaner skal publikum stå på ett definert området. Området skal være godt merket. Kjøremønsteret skal ikke ha svinger eller stopp soner nærmere enn 30 meter til publikum.

6.3 Starter

Starter skal være utstyrt med hjelm og vernebriller / slalåmbriller.

6.4 Depot

I depotet skal minst 2 stk. brannslukkere med min 6 kg kapasitet være plassert lett tilgjengelig og tydelig merket. Alle deltagere/team skal ha minimum 1 stk.6 kg`s brannslukker i eget depot merket med navn. Max hastighet i depotet er 5 km/t. – (gangfart).
Utenfor depotet skal det finnes et avsperret område for test av kjøretøyet.
Test området skal ha påbudt kjøreretning og en minste lengde på 25 meter.
Test området skal være tilgjengelig for deltakerne under hele konkurransen.

7. Førerens sikkerhetsutstyr

Kjøredress, godkjent av FIA 8856-2000 eller etter SFI spec.3-2A/5 eller høyere.
Annen FIA eller SFI godkjent dress kan benyttes sammen med brannsikkert undertøy.
Dressen skal ikke være tilgriset med olje, fett, drivstoff eller andre antennelige væsker.
Balaklava (ansiktsmaske) i brannhemmende materiale.
Hansker av brannhemmende materiale.
Lær- eller racing sko og sokker som dekker anklene av brannhemmende materiale
Helhjelm med en av følgende godkjenninger: FIA 8860-2004, Snell SA 2000, Snell SA 2005, Snell SA 2010, Snell SAH 2010, SFI 31.1A, SFI 31.2A, BS6658-85 A/FR
Splintsikre briller eller visir.
Tykk 3600 nakkekrave av racing type. Nakkekraven skal være tilpasset avstanden mellom
hjelm og skulder, slik at den gir god støtte og minimal hodebevegelse.  Alternativt benyttes  FHR = Frontal Head Restraint system. FIA standard 8858-2002 og 8858-210. Se FIAs App. L, kapittel III, pkt. 3 og FIA Technical list no. 25 og no. 29.

8. Protest og Appeller

Protestfristen er 30 minutter etter at resultatlisten er offentliggjort.
Protestfrist mot klasseinndeling er senest 30 min. før start, øvrige protestfrister
og prosedyre i henhold til Generelle bestemmelser Art.13.
Appeller foretas i henhold til Generelle bestemmelser Art. 15