© 2025 Norges Bilsportforbund (NBF) – Alle rettigheter forbeholdes. All opphavsrett og andre immaterielle rettigheter for dette Regularity-reglementet og dets innhold, tilhører NBF. Enhver reproduksjon, overføring, endring, utnyttelse eller publisering av reglementet eller dets innhold, i sin helhet eller delvis i noen form (inkludert, men ikke begrenset til, framing, innlemming på andre nettsteder eller andre publikasjoner), av enhver offentlig og/eller kommersiell årsak, er forbudt for enhver, uten skriftlig forhåndstillatelse fra NBF. Dette gjelder likevel ikke NBFs tilsluttede klubber eller arrangører godkjent av NBF som kan bruke reglementet eller dets innhold for ikke-kommersielle formål.
År | Paragraf/pkt. | Endring |
---|---|---|
2025 | Punkt 2 | Presisering av krav om helårs regularitylisens fra NBF |
2025 | Punkt 4 | Sportity skal være Offisiell oppslagstavle |
2025 | Punkt 8 | Det innføres arrangørpoeng |
1. Innbydelse
Det arrangeres Norgescup for førere og kartlesere i Regularity. I tillegg til Generelle bestemmelser, NBF`s Spesialreglement for Regularity, samt tilleggsregler for den enkelte konkurranse, gjelder disse regler. Innbydelser skal være tilgjengelig i Sportity minst 4 uker før konkurransen.
Påmelding skal skje skriftlig innen den fristen tilleggsreglene angir. Dersom etteranmelding tillates, skal dette tydelig fremgå av løpets tilleggsregler.
Startliste skal være tilgjengelig i Sportity minimum 3 dager før konkurransen.
1.1 Norgescupkonkurranser
Se kalender på bilsport.no
1.2 Endringer
Ved tilfeller av force majeure kan NBF bestemme at konkurranser utgår og/eller nye konkurranser inngår i cupen. Endringer kunngjøres på www.bilsport.no
2. Deltagere
Cupen er åpen for deltagere som innehar NBFs helårs regularitylisens. Gyldig førerkort skal fremlegges for førere.
2.1 Antall startende
Arrangøren har rett til å avlyse løpet dersom færre enn 15 deltagere er påmeldt ved påmeldingsfristens utløp. Avlyses arrangementet, skal de påmeldte deltagerne varsles om dette minst 5 dager før konkurransen skulle vært avholdt.
3. Klasser
Det tildeles NC poeng i 2 klasser, med cup både for fører og kartleser i hver klasse:
Regularity fører
Regularity Kartleser
Regularity touring fører: Touring og Debutant
Regularity touring kartleser: Touring og Debutant
Se Spesialreglement for Regularity
4. Arrangørbestemmelser
Se Spesialreglement for Regularity.
Arrangementenes oppslagstavle skal være Sportity. Det må komme frem av tilleggsreglene.
5. Offisielle funksjonærer
Det henvises til § 582 b i Spesialreglement for Regularity. NBF oppnevner juryleder som skal ha lisens JMC-Jurymedlem Regularity, JLB-Juryleder landevei eller JMB-Jurymedlem Landevei. Arrangøren oppnevner to jurymedlemmer i tillegg til disse.
6. Løpsavvikling
Se Spesialreglement Regularity.
7. Protester og appeller
Se Generelle bestemmelser art 13 og 15.
8. Bedømmelse og poengberegning
Poeng beregnes etter følgende skala:
(Som startende regnes kun de som er berettiget til å få poeng; jf. pkt 2).
20 – 15 – 12 – 10 – 8 – 6 – 4 – 3 – 2 – 1. Slik at nr. 1 får 20 poeng og nr. 10 får 1 poeng.
Alle løp teller med i norgescupsammendraget.
Arrangørpoeng: Medlemmer i Sportskomitéen tildeles 13 poeng. Sportskomitéens medlemmer skal fremgå av tilleggsreglene. Arrangørpoeng gis kun til et løp. Dette må arrangøren rapportere inn til NBF når offisielle resultatlister sendes inn første virkedag etter konkurransen. Man må ha kjørt minst et løp for å få arrangørpoeng.
Poengberegning foretas av NBF. Resultatlister sendes ferdighet@bilsport.no første virkedag etter konkurransen. I tilfelle flere deltagere har samme poengsum etter at alle tellende løp er kjørt, avgjøres rekkefølgen på grunnlag av antall 1. plasser, antall 2. plasser osv. Er det fortsatt likhet, er plasseringen i siste løp (evt. nest siste osv.) avgjørende. Dersom et NC-løp ikke avholdes i sin helhet etter tilleggsreglene, skal NBF vurdere hvorvidt løpets NC-status kan opprettholdes.
9. Cup-premier
De tre beste i hver NC-klasse tildeles NBFs Norgescupmedaljer. Disse deles ut på Bilsportgallaen i november.
© 2025 Norges Bilsportforbund (NBF) – Alle rettigheter forbeholdes.