§ 314 Teknisk reglement Crosskart

1. Klasseinndeling

Mini – Motor maks 270 ccm 4-takt m/ slureclutch
85ccm   – Motor maks 85 ccm, 1 sylinder, 2-takt m/gir
125ccm – Motor maks 128 ccm, 1 sylinder, 2-takt m/gir.
250ccm – Motor maks 255 ccm, 1 sylinder, 2-takt m/gir.
650ccm – Motor maks 660 ccm, 1 sylinder 4-takt m/gir.
Motor maks 306 ccm, 1 sylinder 2 takt m/gir (Minimum 290ccm)

2. Vekt

Bilens minimumsvekt med fører får under trening og løp aldri understige følgende:
Klasse Mini ………………………Minimum 200kg / Liten ramme 170kg
Klasse 85 ………………………….Minimum 230 kg (100 kg)
Klasse 125 ………………………..Minimum 250 kg
Klasse 250 ………………………..Minimum 275 kg
Klasse 650 2-takt 300ccm…..Minimum 280 kg

4 takt:
– Inntil 460 ccm …..Minimum 275 kg
– Inntil 510 ccm ……Minimum 280 kg
– Inntil 560 ccm ……Minimum 285 kg
– Inntil 610 ccm ……Minimum 290 kg
– Inntil 660 ccm ……Minimum 305 kg

Vekt i parentes gjelder minimumsvekt på framaksel. Veiing av minimumsvekt på framaksel skal foregå med karten i horisontalt plan med førerens hjelm i kontakt med nakkestøtten bak, begge hendene i grep rundt rattet og bena bak pedalene.

2.1 Ballast

Eventuell ballast skal prioriteres som forsterkninger i hovedramme. Alle andre komponenter som kan defineres som ren ballast skal ikke overskride en vekt på 20kg totalt og skal være festet forsvarlig med tilstrekkelige bolter med låsemutter, minimum 4stk M6 eller større pr samlet enhet. Maksimum vekt pr samlet enhet med ballast er 5 kg. Maksimum samlet vekt på ballast festet i bunnplate er 10kg. Hvis ballast er festet i bunnplaten skal boltene til både ballasten og bunnplate ha skive under på minimum ø20mm i ytterdiameter.

3. Startnummer

Tildelt startnummer skal være lett synlig på bilens begge sider og forfra. Startnummerets størrelse: Høyde minimum 18cm. Strekbredde: minimum 3 cm. Nummeret skal ha svart farge på en hvit rektangulær bunn minimum 20mm utenfor tallene.
Handikappede førere skal benytte gul bunn. Føreren beholder samme startnummer hele sesongen.

Norge og Sverige har felles startnummer register. Startnummer fås tildelt ved henvendelse til Håkan Persson på email: hakan.persson.1@hotmail.com eller på tlf: 0046 768012665. Hvis ønskelig kan samme startnummer brukes påfølgende år betinget at det tas ut før 1.januar i løpssesongen. Etter 1. januar kan nummeret evt. tas av andre.

Mini klassen tildeles nummer fra 01-099
85ccm klassen tildeles nummer fra  1-99
125 ccm klassen tildeles nummer fra 101-199.
250ccm klassen tildeles nummer fra 201-299.
650 ccm klassen tildeles nummer fra 601-699.
Xtreme klassen tildeles nummer fra 701-799 og 901-999

4. Ramme (Se fig 4.2)

Chassis skal være oppbygd av en rørkonstruksjon bestående av runde eller firekantede rør av stål. Bærende deler av chassis (minimum A, B, C, G, I) skal bestå av min.30×2 (runde rør) eller 30x30x2(firkantrør) der ikke annet oppgis.  Rør skal være av presisjonstype DIN 2391, DIN 2394 eller DIN 2395. Det anbefales å bruke heltrukket rør DIN2391, EN10305-1 eller EN10305-4

Hoved-bøylen (J) skal være laget i et stykke rør med minimum dimensjon 30×2
Fra hoved-bøylen skal det gå to beskyttelsesbuer forover (E) og bakover (O). Det skal benyttes runde stålrør, minimum 25 x 2 mm.

Rammer som er nyregistrert fra 2017 skal ha rør minimum 30x2mm begge bakover-gående bøyler (O).

Begge fremover-gående bøyler skal være sammensveiset og skal kunne åpnes for enkel inn- og utstigning. Låsing og åpning skal skje uten bruk av verktøy samt at låsen skal være tilgjengelig for banemannskapene. Avstanden mellom fremover gående (E) og bakover gående (O) bøyler får ikke overstige 300 mm.

Alternativ løsning er 2 faste rør som er sveiset fast i rammen, men med åpning på begge sider for inn og utstigning, maksimum størrelse 50x55cm eller 40x60cm. Åpning kan lukkes med dør dekt med netting som kan åpnes uten verktøy.

Mellom beskyttelsesbøylene bak og frem til hoved-bøylen (J) skal det i førerens hodehøyde finnes et rør (K) 25 x 2 mm som beskytter for eventuelle påkjenninger bakfra eller fra siden. I de tilfeller der de bakover gående bøylene (O) er så lange at den horisontale avstanden (L) mellom hoved-bøyle og bakre tverrgående hovedrør overstiger 300mm, skal det sveises et tverrgående rør med dimensjon minimum 25x2mm inn mellom disse og tilsvarende ned til hode-rør (K) på begge sider. Max avstand fra veltebøyle (J) i lengderetning er 300mm.

Foran på rammen kan rørforbindelse mellom øvre (B) og nedre (G) hovedramme erstattes med knekte plateprofiler (A) i minimum 2mm tykkelse betinget at de samtidig fungerer som innfesting for hjuloppheng til forstillingen.

Bak stol skal det finnes rør (P) med min dimensjon ø25×2 som beskytter for påkjøring bakfra:

Lysåpning mellom rørene får ikke overstige 300mm vertikalt eller 150mm horisontalt. Ved måling vertikalt er det tillatt å medberegne nærmeste tverr rør i bakstilling målt når bilen står på bakken uten fører.

På begge sider mellom for og bakhjul skal det finnes et rør (R) som hindrer at konkurrentenes hjul kan gå inn å hekte bakhjulene.

På den side som sjåføren sitter i område mellom rør D,B, I og G skal det være et rør (F) min.25×2 som hindrer konkurrentenes hjul å komme inn i karten. Rørene skal plasseres slik at en kontrollplate med mål 300x150mm ikke skal kunne tres inn når den holdes helt vertikalt med den korteste siden opp.

Sveising og rørbøying skal være utført på en fagmessig måte. Rør eller andre deler som tilhører chassis eller bøylen, får ikke være laget av lettmetall. Mellom førerens hjelm og hovedbøylen skal det være en vertikal avstand på min. 50 mm. Rør som føreren kan slå hodet i skal være polstret

Rammenummer eller vognlisensnummer skal være slått inn i selve chassis ved siden av burlåsen (ikke åpningsburet). Nummeret skal være å finne igjen i vognlisensen /vognboken

Ingen deler av chassis får befinne seg utenfor hjulenes ytre begrensning (se fig 4). Dette gjelder selv om maksimummål ikke utnyttes. Ingen deler av chassis får ha skarpe kanter eller være konstruert slik at det kan skade konkurrentenes karter.

Kun den hovedramme som har gjennomgått teknisk kontroll kan benyttes pr løp. Ingen deler av hovedrammen kan skiftes ut i løpet av løpsdagen.

Mini liten ramme: Hovedramme skal bestå av min 25×2 runde rør eller 20x20x2 firkantrør der ikke annet er nevnt. Andre rør min. 20×2.

Fig 4.1 Hovedramme (eksempel).

 

5. Gulv

Gulv skal minimum dekke førerens ben og stol. Min. 2 mm stålplate eller 3 mm aluminiumsplate kan brukes. Gulvet skal være skrudd fast i chassis.

6. Støtfanger

Støtfanger som går utenfor hjulenes ytre begrensning er kun tillatt som en del av plast/ glassfiber karosseriet (se punkt 20). Ingen form for metall er tillatt.

7. Dekk og felg

En crosskart skal ha 4 hjul. Felger skal være i stål eller aluminium og ha en minimums bredde bak på 8″ og foran 5″, ellers fritt. Dekkene får ikke være mer slitt enn at mønsteret er synlig. All form for skjæring og / eller endring av det originale dekkmønster er ikke tillatt hvis ikke annet er nevnt. Dekkene skal være tilgjengelig for alle hos forhandler i Norge.

Følgende dekk kan brukes i alle klasser:
Bak:    Maxxis  225/40-10  32N  C9273
Foran: Maxxis  165/70-10  27N  C9272

Følgende dekk kan brukes i klasse 250 og 650:
Bak:    Goldspeed  225/40-10  32N  C9203  397
Foran: Goldspeed  165/70-10  27N  C9205  397
397 er koden for dekkets mykhet, og er støpt inn i dekket. Dekk med manglende eller annen kode, er ikke tillatt.

På vinterløp når det er snø og is kan det brukes dekk med pigger, maks 250 pigger pr hjul. Piggenes lengde maks 9mm på den gripbare piggen utenfor stammen. Dekkfabrikat og type er fritt så lenge felgdiameteren ikke overstiger 10 tommer.

Mini: Dekk og felg er fritt så lenge felgdiameter ikke overstiger 10 tommer.

7.1 Behandling av dekk

a) Varming av dekk med eksterne enheter som varmerom/skap, varmelampe, varmebelte osv, er ikke tillatt.
b) Det er heller ikke tillatt med påføring av enhver form for veske som bidrar til bedre eller dårligere feste.
c) Enhver form for rengjøring etter deltager har forlatt sin egen depotplass er forbudt
d) Enhver form for tiltak som hindrer dekkenes overflate å ha kontakt med bakken under transport til startplate er forbudt.
e) Renspinning av dekk kan gjøres hvis det finnes egnet areal til dette i tilknytning til startplate og arrangørklubb tillater det.

8. Bilens mål

Hjulenes ytre begrensning får ikke overstige en bredde på 1500mm og lengde på 2100 mm (se fig 4). Ingenting får gå utenfor unntatt deler av karosseri / skjermer (se punkt 20) Disse tingene får dog ikke befinne seg mer enn 200 mm utenfor hjulenes ytre begrensing (gjelder selv om maksimum mål ikke utnyttes) og skal uansett ikke føre til at bilens maksimum ytre mål overstiger en bredde på 1500mm og en lengde på 2500mm.

Mini lite ramme: 1250 x 1800

9. Hjuloppheng

Opphengs armer for fram og bakhjul er fritt. Dog skal bakhjulsopphenget lages som en enhet, det vil si at begge opphengene ikke får være leddet mellom hverandre (se fig. 8 og 9). Ingen detaljer får være tilvirket i lettmetall med unntak av påmonterte komponenter som foringer, kuleledd, lagerholdere, bremsekaliper brakett, bakdrevboss, bremseskiveboss, hjulboss, kjedekasse etc. En stopper skal være montert slik at baksvingen ikke kan slå opp i stolen hvis støtdemperne ryker.

10. Fjærer, støtdempere

Dette skal finnes. Ved bruk av spiralfjærer skal disse være i stål. Konstruksjon er ellers fri.
Det er ikke tillatt å koble sammen støtdempere med hverandre, støtdemperne skal virke hver for seg.
Det er ikke tillatt med elektronisk påvirkning / kontrollsystem.

Fra 2018 i 85 ccm og 125 ccm:
Det er kun tillatt med maksimum 4-veis justerbare støtdempere. Definisjon av 4-veis innebærer følgende: høy- respektiv lavfart-justering av kompresjon respektiv returdemping. Hydraulisk gjennomslagsstopp er tillatt.

11. Motor

Veivhuset med girkassen integrert, skal være fra en serieprodusert motorsykkelmotor.
Motoren plasseres på høyre eller venstre side (fig.5). Unntak er Miniklassen der motoren også kan stå bak stolen. Maks. 1 sylinder.

Årsmodell kan ikke være nyere enn det år deltagelsen finner sted. Motoren skal være tilgjengelig i eller via minst en forhandler i NEZ område. Følgende motorer er tillatt i Mini:

  1. Raket 120ccm 2-takt med elektrisk starter og sentrifugalclutch.
  2. Type industrimotor maks 270ccm 4-takt med snorstart og sentrifugalclutch. Kun bensintank kan være ekstern.

Trimming er fritt innenfor kubikkgrensen med unntak av følgende:

A) Bruk av turbo, kompressor og lystgass er forbudt i alle klasser.
B) Elektronisk innsprøyting er forbudt i alle 2-takts klasser
C) I Mini og 85 klassen er all form for trimming forbudt. Alle motorkomponenter skal være originale i alle ledd. Det er ikke tillatt med eksempelvis ekstra elektrisk vannpumpe og legge på/ fjerne vekt på komponenter. Coil og CDI boks skal ha originalt serienummer intakt. Det eneste som kan endres / byttes er luftfilter og dyser i forgasser. Eksosanlegg er fritt. Motorer som stammer fra «replika sykler» (fabrikksykler produsert i små serier) er forbudt.
D) I 125 klassen skal forgasser ha maksimum diameter på 39mm. Ovalt innsug er tillatt så lenge det er originalt fra fabrikken og ikke overstiger arealet av et 39mm rundt hull.

Speedometer er forbudt i mini og 85 ccm klassene.

Determination of Carburettors Max intake:
Oval circle carburettor max intake formula:
S= πa2b2
where:
a, b are the radius on the x and y axes respectively
π
=3.141592

Round circle carburettor max 39mm intake formula:

S=πR²
π=
3.141592
R= circle radius
S=3.141592*19.5*19.5
S= 1194.590 mm2 (max allowed)

 

12. Bensintank

Tanken skal være av metall eller formstøpt plast. Tanken skal være festet og beskyttet i rammen Den får ikke være festet i bilens gulv. Påfyllingslokket skal være tett. Avlufting skal være ordnet slik at bensin ikke lekker ut om bilen velter (enveisventil). Hvis plasttank brukes, skal denne være av ferdigkjøpt type, eks. gokart-tank. Slanger for tilførsel av bensin samt lufteslanger til tank skal være av en type som er beregnet for bensin, altså ikke type plast.

13. Eksosanlegg

Alle klasser:
Eksosanlegg med lydpotter skal finnes. Dette behøver ikke være originalt. Eksosrørets utløp må være bak førerstolen. Det anbefales å kapsle inn luftinntak i en isolert boks med innsug nedenifra. Dette både for å redusere inntakslyd og beskytte mot søle.

Klasse Mini:
Fritt så lenge utløpet ikke stikker utenfor bilens begrensning

Klasse 650 (Anbefales alle klasser):
Lyddemper skal plasseres helt på tvers bak stolen. Metallrørets utløp får ikke overstige en diameter på 48mm. Ved 2 utløp maksimum ø34mm. Anlegget skal ikke ha lekkasjer. Lyddemper skal være av type som kan åpnes for pakking av lydisolasjon.

13.3 Lydnivå

Lydnivået får ikke overstige 100 dB. (A). Lydmåling foretas under løp og trening langs banen, altså forbifartslyd. Måling skal skje på en del av banen der det er full akselerasjon, 10 meter vinkelrett fra senter av idealspor og maksimum 1,5 meter over banenivå. Lydmåler skal være av presisjonstype klasse 1 som oppfyller kravene i «International Elektro-technical Comissions», publication 651 («IEC») Måling skal utføres med lydnivåmåler i nivå «slow». Kalibreres før måling.

Lyddemperen skal være skikkelig pakket med lydisolasjon, sjekk dette ofte. Husk at lyddemper uten lydwatt gir mindre effekt. Eksosanlegget må ikke stikke ut bak bakre begrensning av bilen. Det må være mest mulig beskyttet av ramme / karosseri slik at det ikke utgjør en utstikkende fare for konkurrentene.

NB! Sverige innfører 95 desibel fra 2014 og dette kravet kommer antagelig til Norge senere.

14. Startsystem

Motoren får ikke ha annet enn originalt startsystem.

15. Kjølesystem

Dette er fritt. Dog skal radiator, slanger osv. være festet slik at personskader unngås. Radiator skal være festet og beskyttet i bilens chassis.

16. Elektrisk system

Stoppbryter som bryter tenningen skal være montert på venstre side og slik plassert at den både synes og enkelt kan nås fra utsiden. Eventuelt batteri skal også kunne frakobles med denne stoppbryteren eller annen bryter plassert på samme sted. Doble stoppbrytere får monteres. Bryteren(e) skal ikke være av fjærende type som går tilbake til startposisjon.

Bryteren(e) skal merkes med en blå triangel, hvor sidene skal være 10 cm samt rødt gnistremerke og AV/PÅ. (Se fig.10).  Triangelet skal plasseres på karosseriet

All form for elektronikk som forhindrer hjulspinn er forbudt, inkludert enhver form for «launch control» og «traction control» systemer. 

17.1 Kraftoverføring / Toppfart

Fremdriften skal skje med 1stk kjede uten mellomdrev mellom motorens og bakakselens drev. Unntak er klasse Mini. Ekstern fjærende kjedestrammer som hindrer slakk kjede er tillatt. Bakakselen skal være laget i ett stykke stål. Den får ikke være laget av lettmetall.
Drev og kjedebeskyttelse skal være i metall og finnes i en lengde minimum fra senter av motorens bakre motor-bolt og til senter av bakakselen. Den øvre flaten får ikke ha hull.
Utvekslingsforhold mellom motor og drivhjul er fritt.
I Mini klassen skal utveksling være slik at kartens toppfart aldri overstiger 60 km/h.
I 85cc klassen skal utveksling være slik at kartens toppfart aldri overstiger 80km/h.

Alternativt kan det i 85 klassen monteres elektronisk tenningskutt type DH80-1570. For nærmere spesifikasjon av denne typen tenningskutt se http://bilsport.no/reglement-crosskart/

Ved bruk av DH80-1570 skal tachometer monteres på venstre framhjul og telle alle 4 hjul-bolter. Dekkets rulleomkrets/ytterdiameter skal være henholdsvis maksimum 1570mm/ø500mm. Hvis det ved sjekk av ytterdiameter er tvil skal rulleomkrets legges til grunn for bedømming. Alle ledninger i forbindelse med DH80-1570 skal legges slik at de kan ses. Styrepanel skal være lett synlig for teknisk personell. Fører eller andre skal ikke ha mulighet til å skru av enheten under kjøring.

17.2 Hastighetsmåling

Alle crosskarter i Mini og 85 klassen skal ha montert GPS data-logger Qstarz model BTQ1000 (EX eller XT) til kontroll av topphastighet. Loggeren skal monteres lett tilgengelig på øverste del av velteburet. Det er til enhver tid førerens ansvar at loggeren er montert korrekt og fungerer efter hensikten. Den skal alltid være tilgjengelig for teknisk kontroll til utlesning. Utleses hastighet på mere end 0,5 km/t over det tillatte eller det mangler data, er man utelukket av heat/finale og får 0 poeng.

Hvis der er en stor avvikelse på logger, innenfor 20 meter, skal Teknisk kontroll se bort fra denne måling (peak-måling). Teknisk kontroll kan fritt utpeke tilfeldige førere for fartskontroll med ekstra datalogger innen de er klar til start. Annen GPS datalogger eller system til elektronisk fartsbegrensning kan anvendes, men kan ikke erstatte ovenstående Qstarz logger.

Hvis det under trening for et flertall av førere viser seg at banens omstendigheter gjør det vanskelig for å motta GPS signaler kan arrangør bestemme å gå over til radarmåling med Busnell Speed Radar Gun. Arrangøren er ansvarlig for å informere føreren bare hvis farten er for høy

17.3 Gir-overføring

Ingen form for elektronisk giring er tillatt, girspak skal ha ren mekanisk overføring fra spak til girkasse. Unntak er hvis fører er handikappet. Tenningskutt for hurtigere giring er tillatt.

18. Bremser

Bremsene skal kun virke på bakhjulene i klasse Mini, 85, 125 og 250. Bremsene skal være effektive, ellers fritt. Håndbrems eller annen metode som hindrer at karten siger fremover på startplaten skal finnes. Legge en gjenstand på bakken foran hjul er ikke tillatt.

Bremser er påbudt på alle 4 hjul i klasser der følgende motorer brukes:

  1. 300 cc 2-takt
  2. opptil 660 cc 4-takt.

Det skal være et hydraulisk system med 2 separate kretser, en krets for framhjul og en krets for bakhjul. Mulighet for å justere bremsekraft fordelingen mellom disse 2 kretsene skal finnes. Et slikt fram-bremsesystem kan også finnes på en 250cc kart når den benyttes i Veteranklassen.

19. Styring

Styringen skal skje med ratt. Styringssystemets konstruksjon er fri. Det skal være en sikker og effektiv konstruksjon, uten store dødganger.

20. Karosseri / Skjermer

Chassis skal minimum være belagt med karosseri (plater eller plast materiale) på oversiden foran førerstolen samt på begge sider mellom hjulene. Ut over dette er utforming av karosseri og skjermer fritt så lenge det befinner seg innenfor bilens maksimum ytre mål og ikke hindrer førerens utsikt (se punkt 8).  Alle deler av karosseri / skjermer som går utenfor hjulenes ytre begrensning (gjelder selv om maksimum mål ikke utnyttes) får ikke være laget av metall. De får heller ikke ha skarpe kanter eller være konstruert slik at de kan skade konkurrentenes karter. Aerodynamisk utstyr kan monteres

21. Førerstol

FIA godkjent stol anbefales. Førerstolen skal være festet til bilens chassis og må være slik utformet at det gir føreren effektiv støtte helt opp til skuldrene. Stolen skal gi en god kjørestilling. Stol med intrigert nakkestøtte og sidestøtte for hode anbefales i alle klasser. Der det brukes lav stol kreves det at avstanden til polstret tverrør bak ikke er større enn at det kan nås ved å bøye hode bakover uanstrengt når fører sitter fastspent i stolen med hjelmen på.

Ved innfesting av stol får eventuelle gummimuffer, distansehylser og rør som peker mot stolen ikke ha en samlet lengde som overstiger 50mm. Stolen får ikke plasseres slik at hodestøttens flate som hode/hjelmen støttes mot er foran senter av veltebøylens topprør.

22 Kjøre utstyr

Følgende kjøreutstyr er påbudt:

  1. Kjøredress
  2. Sko
  3. Sokker
  4. Hansker
  5. Balaklava
  6. Støttekrave
  7. Hjelm
  8. Beskyttelsesbriller
  9. Sikkerhetsbelter

22.1 Kjøredress:

Kjøredress skal være homolegert og testet av FIA iht FIA standard 1986 eller 8856-2000 standard. Merking av FIA Homoligering skall være sydd på baksiden av kragen og inkludere fabrikkantens navn.  Eller 2-lags kjøredress iht. standard EN 533 indeks 3 eller EN531. I mini og 85 klassen tillates 1-lags dress hvis det i tillegg brukes undertøy i Propan eller Nomex. CIK dress er ikke tillatt.

For samtlige gjelder at dressen ikke er 2-delt og passer slik at hele kroppen inklusiv nakke, ankel og håndledd dekkes.

22.2 Sko

Skal være av flammesikkert materiale og dekke hele foten inklusiv ankelen.

22.3 Sokker

Skal være av samme materiale som undertøy, Nomex.

22.4 Hansker

Skal dekke håndledd, og overlappe kjøredress, ellers fritt. Nomex anbefales.

22.5 Balaklava

Skal være FIA godkjent  i flammesikkert materiale Nomex, dekke hele hodet, og overlappe kjøredress og / eller undertøy.

22.6 Støttekrave / FHR

Støttekrave eller FHR skal brukes både på trening og løp. Evt. FHR påmontert crosshjelm, skal være fagmessig utført.

22.7 Hjelm

Hjelm med hakebeskyttelse er påbudt. Hjelm beregnet for FHR anbefales sammen med FHR av typen hybrid. Hjelm med visir må ha roll off. Ved bruk av FHR er vekten på hjelmen fri. Uten FHR skal hjelmen ikke overskride følgende totalvekt:
Fører inntil 80kg 1350gram
Fører over 80kg 1500gram
Hjelm for Formel-K spesiallaget for barn og ungdom er tillatt. Snell K2015, Snell SA2015, FIA/Snell CM2007 homologering.

22.8 Briller

Briller eller visir er påbudt, begge skal ha roll-off.

22.9 Sikkerhetssele

Sikkerhetsselen skal være minimum 4 punkts. 5 og 6-punkt anbefales. Ingen punkter skal ha samme festebolt. Unntak er type Nascar med 3 festepunkt hvorav 1 festepunkt er tillatt på skulderbeltene. 6 punkt belter tillates festes sammen med sidebelter.
Festene skal være skikkelig dimensjonert og festet til bilens chassis. Se § 304.8. Etter låseklipsene skal beltene kortes inn og smeltes i enden

22.10 Kontroll av kjøre-utstyr

Under teknisk kontroll skal fører minimum ha på seg kjøredress og sko. Teknisk kontrollant har rett til å beslaglegge utstyr som ikke er i orden inntil løpet er ferdig.

23. Sikkerhetsnett

Nettet skal gå fra fremadgående bøyler og ned til begge sider. (Fig. 1 og 2). Nettet skal være av syntetfibermateriale eller stålnett (må være sveiset). Maskene får ikke overstige 60 mm. Mellom bøylene foran føreren kan det monteres et sikkerhetsnett i stål, under forutsetning av at begge bøyler kan åpnes uten å demontere nettingen.

24. Kommunikasjon

Speil, lykter og vindskjerm er ikke tillatt. Det er heller ikke tillat med noen form for trådløs kommunikasjon mellom fører og medhjelpere

25. Instrumenter

Instrumenter er tillatt, men de skal være plassert og utformet så ingen skarpe kanter kan forårsake skade.

26. Bensinkvalitet

Alle klasser:
Methanol og E85 er ikke tillatt. Drivstoffet skal være bensin som er i vanlig handel (ikke flybensin etc.).

Klasse 85cc og 125cc
Kun tillat å bruke bensin av typen Aspen+

Klasse 250cc og 650cc
Kun tillat å bruke bensin av typen Aspen R (102) og Aspen +

27. Tauekrok

Karten skal være utstyrt med en tauekrok foran med en indre diameter på minimum 30mm.  Kroken skal være godt synlig med farge som skiller seg ut fra bakgrunnen.