§ 269 Bestemmelser om organisert trening/motordager/testing

1. Definisjon

All organisert kjøring som ikke er konkurranse omfattes av disse bestemmelser. All aktivitet under denne bestemmelsen skal være godkjent av og forsikret gjennom NBF. Det skal foreligge tillatelse fra grunneier og politi samt banegodkjenning der dette er aktuelt. Søknadsfrist senest tre uker før aktiviteten.

2. Ansvar

Klubb tilsluttet NBF må stå ansvarlig for aktiviteten. Klubbene får ansvar for å oppnevne treningsansvarlig. Det er klubbens ansvar å forvisse seg om at denne personen har tilstrekkelig kunnskap og forutsetninger til å kunne gjennomføre treningen i henhold til gjeldende regler i NSR. Denne personen har på vegne av klubben ansvaret for at aktiviteten gjennomføres i henhold til NSR. I rallyrelatert aktivitet skal ansvarlig ha status som jurymedlem, løpsleder eller sikkerhetskontrollør (alle innenfor rally). Personer som ikke innehar denne status kan bli godkjent etter søknad til NBF.

Treningsprotokoll skal føres.

Denne finnes på www.bilsport.no – Arrangørportal

3. Krav til lisenser

De som deltar ved trening skal forevise gyldig fører- og vognlisens, i rally også kartleserlisens.

4. Teknisk kontroll

Ingen får delta i trening/aktivitet før teknisk kontroll av bil er gjennomført. Vognlisensen skal være fri for mangler evt. utbedret før trening. Personlig sikkerhetsutstyr SKAL sjekkes og brukes. Teknisk kontrollør eller den treningsansvarlige oppnevner skal overvåke treningen/aktiviteten. Biler som påføres sikkerhetsmessige mangler under kjøring får ikke fortsette trening/aktivitet, og mangel påføres i vognlisens.

5. Bemanning

Det er ikke krav om medisinsk ansvarlig på trening (se egne regler for Rally, Pkt. 6.1 og Racing § 266  Pkt. D1.)
Det skal være tilgjengelig førstehjelpsutstyr på banen samt operativ telefon og telefonnummer til nærmeste AMK sentral. Ansvarlig representant fra klubben skal plasseres på et punkt hvor han lett kan kommunisere med føreren dersom det blir nødvendig å avbryte kjøringen.

NBF kan kreve medisinsk beredskap iht NSR § 266 der de måtte mene at dette er nødvendig.

Vedr. annen nødvendig bemanning på bane, se hver banes baneinstruks og baneprotokoll.

6. Gjennomføring

Aktiviteten skal ikke inneholde noen form for konkurransetilsnitt.

Bilene skal startes i intervaller: Maks 1 bil pr. 200 m bane samtidig på banen (eks. 800 m bane = 4 biler, 750 m bane = 3 biler).

Blått flagg SKAL brukes i det en bil blir tatt igjen.

Fellestart er forbudt. Starttrening kan gjennomføres ved at bilene vinkes av umiddelbart etter at starten er gjennomført (for eksempel på enden av startlangside).

Juniorer skal få mulighet til å kjøre med bare disse på banen under trening dersom de ønsker det.

Formelbiler og andre åpne biler skal kjøres separat og hver for seg.

Førere med kun rally førerlisens, kan tillates å trene på bane med rallybil, under forutsetning av at de kjører separat.

6.1 Krav ved rally trening på veg.

Min. to førstehjelpere.
Operativ telefon med tilgjengelig nummer til ambulanse.
AMK sentral skal være varslet på forhånd med angivelse av tid og sted.
Min. 6 kg. brannslukker type ABE eller tilsvarende brannslukker ved start i barmarksesongen.
Tydelig avmerking av mållinje med målskilt eller avflagging.
Tilstrekkelig vakthold ved innkjøring / utkjøring og tilførselsveier.
Fungerende samband mellom start og mål eventuelt vendepunkt.
Klubben er ansvarlig for nødvendig informasjon til tredjemann.

6.2 “Test and tune” for Racing

“Test og tune» er testkjøring av inntil 10 biler på samme bane. Gjennomføring som pkt. 6. Medisinsk krav beskrevet i §266. For å kunne kjøre “Test and tune” kreves tillatelse etter søknad til racingseksjonen

7. Brudd på bestemmelsene

Ved bevisst brudd på reglene kan NBF inndra arrangørlisensen for den tid NBF måtte bestemme. Beslutningen om inndragelse kan fattes av Generalsekretær i NBF, og avgjørelsen er inappellabel.
Hvert Spesialreglement kan ha en nøyere beskrevet treningsgjennomføring.