Reglement for Norgescup Crosskart 2025

© 2025 Norges Bilsportforbund (NBF) – Alle rettigheter forbeholdes. All opphavsrett og andre immaterielle rettigheter for dette Crosskart-reglementet og dets innhold, tilhører NBF. Enhver reproduksjon, overføring, endring, utnyttelse eller publisering av reglementet eller dets innhold, i sin helhet eller delvis i noen form (inkludert, men ikke begrenset til, framing, innlemming på andre nettsteder eller andre publikasjoner), av enhver offentlig og/eller kommersiell årsak, er forbudt for enhver, uten skriftlig forhåndstillatelse fra NBF. Dette gjelder likevel ikke NBFs tilsluttede klubber eller arrangører godkjent av NBF som kan bruke reglementet eller dets innhold for ikke-kommersielle formål.

EndringerPublisertGjeldende fraKommentar
6.111.12.202401.01.2025Motor kl. 1
1130.04.202530.04.2025Nytt pkt.

1. Innbydelse

Det arrangeres individuel Norgescup Crosskart. I tillegg til Generelle bestemmelser, spesialreglement for grenen samt tilleggsregler for den enkelte, gjelder disse regler.

For terminliste se www.bilsport.no/kalender

1.1 Endring av terminliste

Ved tilfeller av force majoure kan NBF bestemme at løp utgår og/eller nye løp inngår i Norgescupen.

2. Deltakere

NorgesCup er åpent for deltakere med gyldig norsk lisens for klassen det deltas i (utenlandske førere kan delta i konkurransen men vil ikke få NC-poeng. Utenlandske deltagere kan heller ikke telles med ved beregning av poeng.).

3. Klasser

Klasse 1.

3.1 Startavgift

kr 1500,-(søsken kr. 1350,-f.o.m. søsken nr. 2)

3.2.Tillatte biler

Biler som er konstruert i overensstemmelse med teknisk reglement for klassen. Bilene kan kun delta i en volumklasse.

4. Arrangørbestemmelser

Norgescup arrangeres i henhold til §604 og Reglement Norgesmesterskap Crosskart.

5. Offisielle funksjonærer

NBF oppnevner minimum juryleder.
NBF kan oppnevne forbundstekniker.

Juryleder må være tilgjengelig på telefon eller tilstede fra og med start av administrativ innsjekk.
Løpsleder må være tilstede fra og med start av innsjekk og til protestfristen er ute.

6. Teknisk

Fra og med 2026:
6.1 Tillatt motor
Kun homologert motor i henhold til § 314 art. 3.1 er tillatt i klasse 1, 4-takt

6.2 Vekt, støymåler og fartsmåler

Det er til enhver tid NBFs vekt, støymåler og fartsmåler som er gjeldende ved målinger. Dersom dette utstyr ikke kan være tilstede kan jury godkjenne annet kalibrert utstyr. Utstyret må i slike tilfeller være i henhold til §303.

7. Løpsavvikling

I henhold til Reglement Norgesmesterskap Crosskart med følgende unntak:

Antall finaler i klasse 1 :

  • Ved færre deltagere enn 10, kjøres A-finale,
  • Ved 10 – 13 deltagere kjøres A- og B-finale,
  • Ved 14-17 deltagere kjøres A, B, C finale,
  • Ved 18-21 deltagere kjøres A, B, C og D finale
  • Ved 22 deltagere eller flere kjøres A, B, C, D og E finale

7.6 Premiering

Klasse 1: Minimum A-finale, alle finalister bør premieres.

8. Protester og Appeller

Protester skal være i henhold til Generelle bestemmelser kapittel 13 
Appeller skal være i henhold til Generelle bestemmelser kapittel 15

9. Bedømmelse og Poengberegning

I henhold til Reglement Norgesmesterskap Crosskart

(inkl. underpunkter)

10. Norgescuppremier

De tre beste i cupen tildeles medaljer i henholdsvis gull, sølv og bronse

11. Straffer

Følgende liste er rådgivende for juryen og løpsleder. Juryen har den absolutte myndighet vedrørende endelig straff. Juryen kan på egenhånd, eller etter forslag fra Løpsleder, fatte beslutninger som ikke er beskrevet i retningslinjer nedenfor og ilegge straffer i henhold til Generelle bestemmelser, spesialreglement, mesterskapsreglementet og tilleggsreglene.

SakReglementKonsekvens
Løpsleder:
Mangel av brannslukker / teppe§ 267 pkt. 2Startnekt
Mangel av gyldig personlig lisens og/eller vognlisensGB 2.6.1Startnekt
Ikke betalt anmeldelseskontingentGB 3.8.1Startnekt
Crosskart ikke i henhold til teknisk reglement§§ 314, 317, 318 Minimum:
Påskrift i vognlisens.
Sikkerhetsmessig: Startnekt
Crosskart ikke i henhold til teknisk reglement (etterkontroll)§§ 314, 317, 318Minimum:
Påskrift i vognlisens.
Sikkerhetsmessig: Diskvalifikasjon fra heat finale
Personlig utstyr ikke iht reglementStartnekt
For sen til startoppstillingStartnekt i heat/finale
Forårsaket rødt flagg/ikke med i konkurransen ved rødt flagg (stoppet)§ 604 pkt.10.4Startnekt ved omstart
Jury:
Ikke deltatt på førermøte (uten avtale)§ 232Reprimande
For høyt fart i depot.
- Ved grov forseelse
Bot kr. 1.000,-
- Diskvalifikasjon fra løpet
Flytte/kjøre på banemarkeringer§ 2401. gang: Advarsel
2. gang: Reprimande
3. gang: Diskvalifikasjon fra heat/finale
Brudd på Kjøredisiplin:§ 240For hver hendelse:
- Sporskifte med større konsekvenser (blir stående igjen)- Diskvalifikasjon fra omgang/finale
- Platekontakt uten konsekvens - Ingen konsekvens
- Påkjørsel bakfra eller i siden uten stor konsekvens, men forstyrrende- Advarsel
- Direkte påkjørsel som medfører stopp for konkurrent- Diskvalifikasjon fra omgang/finale
Ikke respektere flaggsignaler  § 270Minimum advarsel.

Dersom det skaper farlige situasjoner; diskvalifikasjon fra omgang/finale (minimum)
Påkjøring med vilje eller uansvarlig kontakt mellom førere/karter etter målgangGB 12.2.1, c og d Minimum Reprimande. Alvorlighetsgrad vurderes for strengere straff.
Brudd på Parc Ferme reglerGB 2.5Reprimande
Usportslig opptredenGB 12.2.1, c og dKr. 5000,- i bot eller diskvalifikasjon fra stevnet. Innstilling til DU
For høy fart kl. Mini: Over 60,50 km/t på lengre enn 20 m§ 314 pkt. 3.5 og 10.5Diskvalifikasjon fra omgang/finale
For høy fart kl. 1: Over 80,50 km/t på lengre enn 20 m § 314 pkt. 3.5 og 10.5Diskvalifikasjon fra omgang/finale
Konsekvens av advarsel3 advarsler i samme stevnet fører til Reprimande
Konsekvens av reprimanderReglement for Norgesmesterskap CrosskartSe pkt. 9.2

© 2025 Norges Bilsportforbund (NBF) – Alle rettigheter forbeholdes.