Reglement for Norgescup Crosskart 2026

© 2026 Norges Bilsportforbund (NBF) – Alle rettigheter forbeholdes. All opphavsrett og andre immaterielle rettigheter for dette Crosskart-reglementet og dets innhold, tilhører NBF. Enhver reproduksjon, overføring, endring, utnyttelse eller publisering av reglementet eller dets innhold, i sin helhet eller delvis i noen form (inkludert, men ikke begrenset til, framing, innlemming på andre nettsteder eller andre publikasjoner), av enhver offentlig og/eller kommersiell årsak, er forbudt for enhver, uten skriftlig forhåndstillatelse fra NBF. Dette gjelder likevel ikke NBFs tilsluttede klubber eller arrangører godkjent av NBF som kan bruke reglementet eller dets innhold for ikke-kommersielle formål.

EndringerPublisertGjeldende fraKommentar
6.104.12.202501.01.2026

1. Innbydelse

Det arrangeres individuel Norgescup Crosskart. I tillegg til Generelle bestemmelser, spesialreglement for grenen samt tilleggsregler for den enkelte, gjelder disse regler.

For terminliste se www.bilsport.no/kalender

1.1 Endring av terminliste

Ved tilfeller av force majoure kan NBF bestemme at løp utgår og/eller nye løp inngår i Norgescupen.

2. Deltakere

NorgesCup er åpent for deltakere med gyldig norsk lisens for klassen det deltas i (utenlandske førere kan delta i konkurransen men vil ikke få NC-poeng. Utenlandske deltagere kan heller ikke telles med ved beregning av poeng.).

3. Klasser

Klasse 1.

3.1 Startavgift

kr 1500,-

3.2.Tillatte biler

Biler som er konstruert i overensstemmelse med teknisk reglement for klassen. Bilene kan kun delta i en volumklasse.

4. Arrangørbestemmelser

Norgescup arrangeres i henhold til §604 og Reglement Norgesmesterskap Crosskart.

5. Offisielle funksjonærer

NBF oppnevner minimum juryleder.
NBF kan oppnevne forbundstekniker.

Juryleder må være tilgjengelig på telefon eller tilstede fra og med start av administrativ innsjekk.
Løpsleder må være tilstede fra og med start av innsjekk og til protestfristen er ute.

6. Teknisk

6.1 Tillatt motor

Kun motor i henhold til § 314 pkt. 3.1 er tillatt.

6.2 Vekt, støymåler og fartsmåler

Det er til enhver tid NBFs vekt, støymåler og fartsmåler som er gjeldende ved målinger. Dersom dette utstyr ikke kan være tilstede kan jury godkjenne annet kalibrert utstyr. Utstyret må i slike tilfeller være i henhold til §303.

7. Løpsavvikling

I henhold til Reglement Norgesmesterskap Crosskart med følgende unntak:

Antall finaler i klasse 1 :

  • Ved færre deltagere enn 10, kjøres A-finale,
  • Ved 10 – 13 deltagere kjøres A- og B-finale,
  • Ved 14-17 deltagere kjøres A, B, C finale,
  • Ved 18-21 deltagere kjøres A, B, C og D finale
  • Ved 22 deltagere eller flere kjøres A, B, C, D og E finale

7.6 Premiering

Klasse 1: Minimum A-finale, alle finalister bør premieres.

8. Protester og Appeller

Protester skal være i henhold til Generelle bestemmelser kapittel 13 
Appeller skal være i henhold til Generelle bestemmelser kapittel 15

9. Bedømmelse og Poengberegning

Cupen gjennomføres etter poengberegning. Vinner blir således den som oppnår høyest poengsum sammenlagt i sin NC klasse etter bestemmelsene i punkt 9. De fire beste resultatene legges til grunn for poengberegningen. Dersom en deltager blir diskvalifisert fra hele konkurransen, skal dette resultatet være tellende. Ved tilfeller av force majoure kan NBF bestemme at konkurranser utgår og/eller nye konkurranser inngår i mesterskapet.

9.1 Tildeling av cuppoeng

Deltagere må ha fullført minimum 1 tellende omgang for å få NC poeng ved 1-dags stevne og 2 omganger ved 2-dagers stevne.

Poeng i cupen deles ut etter følgende skala:
20 – 17 – 15 – 13 – 12 – 11 – 10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1, slik at vinneren får 20 poeng og nummer 16 får 1 poeng.

9.2 Fratrekk av cup-poeng

Konsekvens av reprimander:

  • 3 reprimander i en sesong: Fratrekk av 3 cuppoeng
  • 4 reprimander: Fratrekk av ytterligere 2 cuppoeng
  • 6 reprimander: Fratrekk av ytterligere 5 cuppoeng

9.4 Poengberegning

Poengberegningen foretas av NBF ved Crosskart-seksjonen. Resultater offentliggjort på bilsport.no anses som uoffisielle inntil de blir kunngjort offisielle etter endt sesong. Det kåres en NC-vinner i hver klasse, og vinner er den som har oppnådd høyest poengsum. Ved poenglikhet mellom to eller flere førere, går den fører foran som har flest antall 1.plasser, deretter 2.plasser osv. Ved fortsatt poenglikhet legges resultatet fra siste konkurranse til grunn.

Poengberegningen som foretas av NBF skjer først etter at eventuelle protester/appeller er avgjort, og det kan således ikke nedlegges protest på beregningen. Eventuelle appell mot beregningen kan foretas som fastsatt i Generelle bestemmelser Art. 15.

9.5 Avbrutt konkurranse

Dersom det i en konkurranse ikke kan utarbeides endelig resultatliste ved at innledende omganger og finaler ikke er kjørt, gjelder følgende:

  • Ved færre enn 3 fullførte omganger tildeles det ikke NM poeng på to-dagers løp og 2 omganger på en-dags løp
  • Dersom ingen finaler i en klasse er kjørt, tildeles NM poeng for klassen i henhold til resultatlisten etter innledende omganger (minimum 3 omganger).
  • Dersom ikke alle finaler for en klasse er kjørt, skal det settes opp resultatliste i henhold til resultatene fra de kjørte finalene. Sluttresultatet for finalene som ikke er kjørt settes opp i henhold til resultatlisten etter innledende omganger (minimum 3 omganger).  NM poeng tildeles i henhold til den endelige resultatlisten.

10. Norgescup-premier

De tre beste i cupen tildeles medaljer i henholdsvis gull, sølv og bronse

11. Straffer

Følgende liste er rådgivende for juryen og løpsleder. Juryen har den absolutte myndighet vedrørende endelig straff. Juryen kan på egenhånd, eller etter forslag fra Løpsleder, fatte beslutninger som ikke er beskrevet i retningslinjer nedenfor og ilegge straffer i henhold til Generelle bestemmelser, spesialreglement, mesterskapsreglementet og tilleggsreglene.

 

© 2026 Norges Bilsportforbund (NBF) – Alle rettigheter forbeholdes.