© 2025 Norges Bilsportforbund (NBF) – Alle rettigheter forbeholdes. All opphavsrett og andre immaterielle rettigheter for dette Crosskart-reglementet og dets innhold, tilhører NBF. Enhver reproduksjon, overføring, endring, utnyttelse eller publisering av reglementet eller dets innhold, i sin helhet eller delvis i noen form (inkludert, men ikke begrenset til, framing, innlemming på andre nettsteder eller andre publikasjoner), av enhver offentlig og/eller kommersiell årsak, er forbudt for enhver, uten skriftlig forhåndstillatelse fra NBF. Dette gjelder likevel ikke NBFs tilsluttede klubber eller arrangører godkjent av NBF som kan bruke reglementet eller dets innhold for ikke-kommersielle formål.
Endringer | Publisert | Gjeldende fra | Kommentar |
---|---|---|---|
6.1 | 11.12.2024 | 01.01.2025 | Motor kl. 1 |
11 | 30.04.2025 | 30.04.2025 | Nytt pkt. |
1. Innbydelse
Det arrangeres individuel Norgescup Crosskart. I tillegg til Generelle bestemmelser, spesialreglement for grenen samt tilleggsregler for den enkelte, gjelder disse regler.
For terminliste se www.bilsport.no/kalender
1.1 Endring av terminliste
Ved tilfeller av force majoure kan NBF bestemme at løp utgår og/eller nye løp inngår i Norgescupen.
2. Deltakere
NorgesCup er åpent for deltakere med gyldig norsk lisens for klassen det deltas i (utenlandske førere kan delta i konkurransen men vil ikke få NC-poeng. Utenlandske deltagere kan heller ikke telles med ved beregning av poeng.).
3. Klasser
Klasse 1.
3.1 Startavgift
kr 1500,-(søsken kr. 1350,-f.o.m. søsken nr. 2)
3.2.Tillatte biler
Biler som er konstruert i overensstemmelse med teknisk reglement for klassen. Bilene kan kun delta i en volumklasse.
4. Arrangørbestemmelser
Norgescup arrangeres i henhold til §604 og Reglement Norgesmesterskap Crosskart.
5. Offisielle funksjonærer
NBF oppnevner minimum juryleder.
NBF kan oppnevne forbundstekniker.
Juryleder må være tilgjengelig på telefon eller tilstede fra og med start av administrativ innsjekk.
Løpsleder må være tilstede fra og med start av innsjekk og til protestfristen er ute.
6. Teknisk
Fra og med 2026:
6.1 Tillatt motor
Kun homologert motor i henhold til § 314 art. 3.1 er tillatt i klasse 1, 4-takt
6.2 Vekt, støymåler og fartsmåler
Det er til enhver tid NBFs vekt, støymåler og fartsmåler som er gjeldende ved målinger. Dersom dette utstyr ikke kan være tilstede kan jury godkjenne annet kalibrert utstyr. Utstyret må i slike tilfeller være i henhold til §303.
7. Løpsavvikling
I henhold til Reglement Norgesmesterskap Crosskart med følgende unntak:
Antall finaler i klasse 1 :
- Ved færre deltagere enn 10, kjøres A-finale,
- Ved 10 – 13 deltagere kjøres A- og B-finale,
- Ved 14-17 deltagere kjøres A, B, C finale,
- Ved 18-21 deltagere kjøres A, B, C og D finale
- Ved 22 deltagere eller flere kjøres A, B, C, D og E finale
7.6 Premiering
Klasse 1: Minimum A-finale, alle finalister bør premieres.
8. Protester og Appeller
Protester skal være i henhold til Generelle bestemmelser kapittel 13
Appeller skal være i henhold til Generelle bestemmelser kapittel 15
9. Bedømmelse og Poengberegning
I henhold til Reglement Norgesmesterskap Crosskart
(inkl. underpunkter)
10. Norgescuppremier
De tre beste i cupen tildeles medaljer i henholdsvis gull, sølv og bronse
11. Straffer
Følgende liste er rådgivende for juryen og løpsleder. Juryen har den absolutte myndighet vedrørende endelig straff. Juryen kan på egenhånd, eller etter forslag fra Løpsleder, fatte beslutninger som ikke er beskrevet i retningslinjer nedenfor og ilegge straffer i henhold til Generelle bestemmelser, spesialreglement, mesterskapsreglementet og tilleggsreglene.
Sak | Reglement | Konsekvens |
---|---|---|
Løpsleder: | ||
Mangel av brannslukker / teppe | § 267 pkt. 2 | Startnekt |
Mangel av gyldig personlig lisens og/eller vognlisens | GB 2.6.1 | Startnekt |
Ikke betalt anmeldelseskontingent | GB 3.8.1 | Startnekt |
Crosskart ikke i henhold til teknisk reglement | §§ 314, 317, 318 | Minimum: Påskrift i vognlisens. Sikkerhetsmessig: Startnekt |
Crosskart ikke i henhold til teknisk reglement (etterkontroll) | §§ 314, 317, 318 | Minimum: Påskrift i vognlisens. Sikkerhetsmessig: Diskvalifikasjon fra heat finale |
Personlig utstyr ikke iht reglement | Startnekt | |
For sen til startoppstilling | Startnekt i heat/finale | |
Forårsaket rødt flagg/ikke med i konkurransen ved rødt flagg (stoppet) | § 604 pkt.10.4 | Startnekt ved omstart |
Jury: | ||
Ikke deltatt på førermøte (uten avtale) | § 232 | Reprimande |
For høyt fart i depot. - Ved grov forseelse | Bot kr. 1.000,- - Diskvalifikasjon fra løpet |
|
Flytte/kjøre på banemarkeringer | § 240 | 1. gang: Advarsel 2. gang: Reprimande 3. gang: Diskvalifikasjon fra heat/finale |
Brudd på Kjøredisiplin: | § 240 | For hver hendelse: |
- Sporskifte med større konsekvenser (blir stående igjen) | - Diskvalifikasjon fra omgang/finale | |
- Platekontakt uten konsekvens | - Ingen konsekvens | |
- Påkjørsel bakfra eller i siden uten stor konsekvens, men forstyrrende | - Advarsel | |
- Direkte påkjørsel som medfører stopp for konkurrent | - Diskvalifikasjon fra omgang/finale | |
Ikke respektere flaggsignaler | § 270 | Minimum advarsel. Dersom det skaper farlige situasjoner; diskvalifikasjon fra omgang/finale (minimum) |
Påkjøring med vilje eller uansvarlig kontakt mellom førere/karter etter målgang | GB 12.2.1, c og d | Minimum Reprimande. Alvorlighetsgrad vurderes for strengere straff. |
Brudd på Parc Ferme regler | GB 2.5 | Reprimande |
Usportslig opptreden | GB 12.2.1, c og d | Kr. 5000,- i bot eller diskvalifikasjon fra stevnet. Innstilling til DU |
For høy fart kl. Mini: Over 60,50 km/t på lengre enn 20 m | § 314 pkt. 3.5 og 10.5 | Diskvalifikasjon fra omgang/finale |
For høy fart kl. 1: Over 80,50 km/t på lengre enn 20 m | § 314 pkt. 3.5 og 10.5 | Diskvalifikasjon fra omgang/finale |
Konsekvens av advarsel | 3 advarsler i samme stevnet fører til Reprimande | |
Konsekvens av reprimander | Reglement for Norgesmesterskap Crosskart | Se pkt. 9.2 |
© 2025 Norges Bilsportforbund (NBF) – Alle rettigheter forbeholdes.