§ 306 C Teknisk reglement Gruppe F

© 2025 Norges Bilsportforbund (NBF) – Alle rettigheter forbeholdes. All opphavsrett og andre immaterielle rettigheter for dette tekniske Rally-reglementet og dets innhold, tilhører NBF. Enhver reproduksjon, overføring, endring, utnyttelse eller publisering av reglementet eller dets innhold, i sin helhet eller delvis i noen form (inkludert, men ikke begrenset til, framing, innlemming på andre nettsteder eller andre publikasjoner), av enhver offentlig og/eller kommersiell årsak, er forbudt for enhver, uten skriftlig forhåndstillatelse fra NBF. Dette gjelder likevel ikke NBFs tilsluttede klubber eller arrangører godkjent av NBF som kan bruke reglementet eller dets innhold for ikke-kommersielle formål.

 

Dette dokumentet inneholder tekniske regler for Rally Gruppe F. Generelle tekniske regler finnes også i Teknisk reglement rally §305 og Generelle tekniske sikkerhetsbestemmelser §304.
Disse reglene gjelder fra 1. januar 2025 til 31. desember 2027, men det tas forbehold om at endringer kan bli innført i perioden på grunn av et nytt og uprøvd regelverk.

Før igangsetting må det innhentes skriftlig tillatelse fra NBF (v/Rallyseksjon – rally@bilsport.no).
Denne tillatelsen må forevises ved 1. gangs utstedelse av vognlisens.

1. Generelt

Når du leser det tekniske reglementet for Gruppe F, skal du merke deg følgende:
Les regelteksten nøye. Hvis det ikke spesifikt er angitt at noe er tillatt, betyr det at ingen form for endring fra originalutførelsen tillates. Dette betyr at det som ikke uttrykkelig er nevnt, skal betraktes som forbudt.

 

2. Tillatte biler – alder – egenvekt/effekt

Når det i regelverket henvises til egenvekt er dette alltid egenvekt med fører som beskrevet i vognkort.
To-hjulsdrevne biler uten overladede motorer, med et forhold i henhold til typegodkjenning eller originalt vognkort på egenvekt/effekt = 11,5 kg/kW eller høyere.Skal være i henhold til listen over homologerte kjøretøy.

Liste over homologerte gruppe f kjøretøy.
I tillegg tillates følgende biler: Volvo 240, 740 og 940.

Biler med wankel- eller dieselmotor er ikke tillatt.
Ingen oppvekting for å oppnå en høyere egenvekt enn original er tillatt.
Biler som er 12 år eller eldre i henhold til årsmodell.

Bilen skal helt samsvare med produsentens typegodkjenning med unntak av de tillegg som angis i disse reglene.

Hvis du velger en bil med takluke, får du ikke fjerne denne, da bilens egenvekt er angitt med dette utstyret. Takluke av glass skal imidlertid erstattes med en sveiset metallplate.

 

3. Motor

Motoren skal samsvare med bilens originaldokumenter, med unntak av Volvo 240/740/940, se motoralternativer nedenfor.
Følgende modifikasjoner er imidlertid tillatt:

Boring av sylindrene kan gjøres til første overdimensjon eller med maksimalt 0,6 mm.

Kun stempler av originalutførelse kan benyttes.

Veivakselens lageroverflater kan slipes, men slaglengden må beholdes.

Planing av motorblokken er tillatt.

Topplokk

Ventilsetenes vinkler er fri, forutsatt at kanalen forblir uberørt. Kun ventiler av originalutførelse kan benyttes. Ventilsete i stål kan monteres.

Plansliping av topplokk kan gjøres i samsvar med reparasjonsforskrifter fra original verkstedhåndbok.

Ellers er ingen bearbeiding tillatt. Rengjøring skal ikke innebære endring av overflatestrukturen og/eller at kanter og fresespor slipes ned. Ventilseter skal sitte på original høyde i forbrenningskammeret.

Standard ventilfjærer for motormodellen. Dempergummi kan fjernes. Kun original lengde på ventiler er tillatt. Shimsing av ventilfjærer er tillatt.

Kamaksel

Kun original kamaksel til motormodellen er tillatt

Hull for styrekile i originalt kamakseldrev kan bearbeides for å kompensere for eventuell planing av topplokk og-/eller motorblokk. Kamakseldrevet kan være justerbart av fri type.

Originalmodell kamaksel type H kan brukes (Volvo 240/740/940).

Øvrig

Motoren kan balanseres. Med «balansering» menes konvensjonell balansering, dvs. punktvis fjerning av små mengder materiale ved boring eller sliping for å justere ubalanse. Dreining eller tilføyelse av materiale er ikke tillatt.

Råder, veivaksler og detaljer som bearbeides for å balansere, må aldri avvike i vekt eller andre mål fra de verdiene som angis for motorens spesifikasjoner i verkstedshåndboken

Bunnpanne kan byttes ut. Skvalpeplate kan monteres i bunnpannen. En skvalpeplate kan også monteres mellom blokken og bunnpannen.

Motorfester er frie i originalfestepunktene, gummiforinger er frie. Motorens plassering skal imidlertid samsvare med originale fester i både lengde- og høyderetning. Antall motorfester kan ikke endres.

Det er tillatt å erstatte den fremre reimskiven på veivakselen.

Motoren skal ha lukket veivhusventilasjon. Oljeoppsamler kan monteres. Ekstra uttak for veivhusventilasjon kan monteres.

Motoralternativer for Volvo 240/740/940

B230 med katalytisk rensing.

Motor Volvo B230 FB, B230 FX, B230 F, B230 FD med topplokk 405/530/531 kan brukes.

Motor Volvo B23 E, B230 E med (ettermontert katalysator), topplokk 405/530/531 kan brukes.

Motoralternativer for Volvo 850/S70

B5xxx bensinmotor uten turbo kan brukes.

4. Drivstoff og lufttilførsel

-Motorstyringsenheten skal være i henhold til bilens originale, men programvaren kan modifiseres/omprogrammeres.
-Drivstoffpumpens plassering skal være bilens originale.
-Bytte av dyser i forgasser er tillatt.
-Luftfilter og luftfilterhus er fritt forutsatt at disse er på originalplass.

Drivstoff
Bensin tilsatt E85 og metanol er ikke tillatt, med unntak av biler som opprinnelig benytter dette.

 

5. Tenningsystem

Skal være i henhold til bilens verktstedshåndbok. Tennspole/ coil, tennplugger og tennkabler kan fritt byttes ut.

 

 6. Kjølesystem

Kjølesystemet skal være i originalutførelse. Følgende er imidlertid tillatt:

-Original kjølevifte kan byttes ut med en elektrisk vifte av originaltype for modellene.
-Termostat kan bearbeides, byttes ut eller fjernes i original termostathus.
-En ekstra kjølevifte kan monteres.
-Oljekjøler kan monteres, forutsatt at den ikke stikker utenfor karosseriets ytre begrensningslinjer.
-AC-system kan fjernes helt eller delvis.

7. Eksossystem og katalysator

Eksossystemet kan fritt byttes ut etter manifolden, forutsatt at det tilfredsstiller NSR §305 pkt. L. Maksimalt 100 dB.
Eksossystemet skal ikke ha provisoriske lyddempende anordninger, men må ha alle deler sveiset eller montert med skruer og klemmer.

 

8. Drivverk

-Girkasse og differensial kan fritt byttes til girkasse og differensial fra samme bilmerke som er solgt i Norge, eller importert fra Sverige.
-Differensialbrems/sperre, sperredifferensial eller antispinn er ikke tillatt.
-Antispinn/traction control er kun tillatt hvis bilen opprinnelig er utstyrt med dette.
-Synkroniseringsringer kan fjernes.
-Girspaken er fri på originalplass, girspak kan heves maks. 80 mm fra gulvet, og anordning for kortere gearoverføring kan monteres.
-Girvaier/ stag er fri utenfor girkassen.
-Foringer i girspak og girvaier er frie.
-Mellomakselen kan tilpasses girkassen.
-Støttelager for girkasse kan modifiseres.
-H-mønster skal opprettholdes.
-Maksimalt 6 gir forover.

Clutch
Merke og utførelse er fri. Kun enkel lamell er tillatt, materialet er fritt.

Svinghjul

-Svinghjul er fritt fra valgfri bilmodell innen bilmerket.
-Standard svinghjul skal brukes; såkalt tomassesvinghjul kan byttes ut med et vanlig homogent svinghjul fra en annen årsmodell.
-Svinghjulet kan lettes og balanseres.

Oppheng

-Gearkassefester kan fritt forsterkes. Fester og gummiforinger er frie.
-Foringer for momentstag kan fritt byttes ut.
-Momentstag kan forsterkes eller byttes ut med tilsvarende, men må monteres i originale festepunkter. Originallengden må opprettholdes.
-Bakakselfestene/-broen kan forsterkes.

Drivaksler
Drivaksler må være av standardtype i original innfestning.

 

9. Hjuloppheng

-Det er tillatt å bytte ut foringer mot hardere varianter. Foringenes funksjon skal ikke endres, og foringene skal ikke være av metall/uniball-type.
-Originale lenkearmer og bærearmer kan forsterkes, men må følge originalform.
-Fjærbeinstårn kan forsterkes.
-Forsterkningskile/plate mellom fjærbein og spindel kan monteres (sveises). Spindel og nav skal være originalt for bilmodellen.
-Originale forsterkningsstag til varianter av samme bilmodell kan brukes.
-Volvo 850/S70 tillegg: Bakre innfesting til bakakselen: Foring og holder kan byttes til en forsterket, justerbar variant med annen lagring (uniball er tillatt i denne lagringen).

-Foran: Topplagring og øvre fjærskål er frie i original karosserifesting/fjærbeinstårn.
-Støtdemperens type og merke er fritt, men de originale nedre innfestningene mot styringsspindelen skal brukes. Coilovers som er justerbare i høyden er tillatt dersom de kan monteres uten inngrep i karosseriet.
-Utvendig justerbare støtdempere er ikke tillatt, og det er heller ikke tillatt med pluggbar justering på støtdempere. Ingen form for justerbare støtdempere er tillatt.
-Separate gassbeholdere er ikke tillatt.
-Fjærer er frie.
-Øvre fjærbeinsstag kan monteres.
-Stabilisatorstag etter standardmodell kan monteres eller demonteres, forutsatt at original festepunkter opprettholdes.
-Hull i fjærbeinstårnet for fjærbeininnfesting kan modifiseres.

Bak: Støtdemperens type og merke er fritt, men de originale nedre innfestningene mot bakakselen skal brukes.
-Biler med fjærbein bak av typen “McPherson,” der fjær og demper er en enhet, kan bruke coilover-rør som er justerbare i høyden dersom de kan monteres uten inngrep i karosseriet. Disse kan også ha fri toppinnfestning og øvre fjærskål i original karosserifesting/fjærbeinstårn.
-Biler med separate dempere og fjærer kan ikke bygges om til fjærbein av typen “McPherson” eller coilover-rør.
-Utvendig justerbare støtdempere er ikke tillatt, og det er heller ikke tillatt med pluggbar justering på støtdempere. Ingen form for justerbare støtdempere er tillatt.
-Separate gassbeholdere er ikke tillatt.
-Fjærer og fjærsete er frie, men må passe i de originale festepunktene.
-Wirestopp for bakakselen kan monteres.
-Øvre fjærbeinsstag kan monteres.
-Stabilisatorstag etter standardmodell kan monteres eller demonteres, forutsatt at original festepunkter opprettholdes.
-Alternativ festekonsoll for øvre støtdemperfeste bak kan brukes, men skal monteres i original festepunkter.

10. Hjul og dekk

Dekk skal være i henhold til §305 pkt. G, Teknisk reglement Rally og til enhver tid gjeldene klassingsliste.

-Dimensjon på hjul maksimalt 16″ eller til bilmodellens godkjente størrelse under konkurranse. Ingen bearbeiding av hjulhus er tillatt.
-Dekk og felger skal ha fri bevegelse i hjulhuset med hensyn til hjuloppheng og styring.
-Materialet i felgene skal være aluminium eller stål.
-Hjulbolter kan erstattes med pinnbolter.

11. Bremsesystem

Bremser skal være fra bilmodellen.

Men følgende er tillatt:

-Bremseledninger kan erstattes med stålomspunnede.
-Bremseskjoldene kan modifiseres eller fjernes.
-Bremseklossenes fabrikat er fritt.
-Bremseskiven kan være slisset og/eller hullboret.
-Bremseforsterker kan settes ut av funksjon.
-ABS-system kan settes ut av funksjon.
-Parkeringsbremsen skal være original for bilmodellen.
-Biler med parkeringsbrems som er pedal- eller elektronisk styrt kan bygges om til mekanisk/hydraulisk parkeringsbrems med spak, liggende eller stående mellom setene. Bremsekalipere kan i   dette tilfellet byttes ut mot tilsvarende kalippere, forutsatt at størrelse på stempel og bremseklosser beholdes.
-Reduksjonsventil for bremsing er fri.
-Hydraulisk håndbrems med en fordelingsventil kan monteres. Originale bakbremser (kalippere eller tromler) skal brukes. Parkeringsbremsen skal ikke påvirke hovedbremsesylinderen eller de   fremre kalipperne. Bremsen skal kunne låses i aktiv posisjon som parkeringsbrems. Ved stående montering skal ikke håndbremsespaken være høyere enn midten av rattet.

Bremser fra en annen variant av samme bilmodell som tillater bruk av 15″ felger, kan brukes. Dette gjelder alle deler (skive, kaliperfeste, kaliper).

12. Ledninger/ Rør

Utvendige ledninger kan beskyttes mot ytre påvirkning.
Innvendig bremse- og drivstoffledninger er tillatt, så fremt disse er heltrukne og i flammehemmende materiele.

13. Styring

Tannstang skal være original for bilmodellen. Det er tillatt å ettermontere eller demontere servostyring, forutsatt at dette er originalutstyr på bilmodellen. Hvis servostyring er installert, skal servoeffekten være i funksjon. Servopumpen kan flyttes innenfor motorrommet hvis det kan gjøres uten inngrep i karosseriet (fester kan legges til).

Ratt
Rattet kan med quick release/snap-off distansestykke eller «dypt ratt nav» flyttes bakover slik at rattkransens bakre plan maksimalt er 250 mm fra rattstammens øvre punkt. (Se skisse under).

 

14. Karosseri

Karosseriet kan forsterkes gjennom helsveising av skjøtene. Ingen ekstra materiale utover sveisetråd kan legges til.

Med unntak for følgende:

-Festepunkter for fjærer og støtdempere, som kan forsterkes så lenge de følger originalform.
-Jekkfestene kan flyttes, forsterkes, og ekstra fester kan monteres.
-Karosseriet kan forsterkes ved festepunkter for sikkerhetsutstyr og annet utstyr, som reservehjul, jekk, osv.
-Beskyttelsesplater og grussprutbeskyttelse under bil kan monteres.
-Biler med glasstakluke skal erstatte glasset med en sveiset metallplate.

15. Karosseri utvendig

-Karosseriet skal ha original utforming. Ingen modifikasjoner eller letting er tillatt.
-Alle originale kollisjonsbeskyttelser og forsterkninger i dørene skal være til stede.
-Karosseriet skal være rett og lakkert på en enhetlig måte. Karosseriets utseende kan endres til en annen årsmodell. Panser, bagasjelokk og dører skal være montert med normal passform.   Originalt tilbehør som ikke er ytelsesforbedrende,er tillatt Dekorlistene «fra midjen og nedover» kan demonteres, forutsatt at festehullene tettes.
-Spoilere kan demonteres, forutsatt at de ikke er en del av karosseriet eller støtfangeren.
-To ekstra låsemekanismer skal være montert for både panser og bagasjelokk. Foran må disse beskyttes med gummilapper eller avvisere. Den originale låsemekanismen for panseret og   bagasjelokket kan demonteres. Sikkerhetslåsen for panseret kan demonteres.
-Vindusvisker bak kan demonteres.
-Spoiler kan monteres på bagasjelokket, men denne må følge norsk vegtrafikklovgivning.

Takventilasjonsluker kan monteres

-alternativ 1: To med maksimalt mål 20×25 cm i forkant av taket.
-alternativ 2: En med maksimalt mål 25×50 cm sentrert i forkant av taket.

Med forkant av taket menes den fremre tredjedelen av takets totale flate.

Reservehjulsbrønner

-På Volvo 240 kan reservehjulsbrønner kan erstattes med en rett plate.
-Det er tillatt å lage ekstra festepunkter i skjermene for å feste ytterenden av støtfangerne.

Vinduer

-Klar fargeløs sikkerhetsfilm iht. FIA`s tillegg J er obligatorisk.

Tilhengerfeste

-Skal demonteres.

Vindusviskere

-Originaltype i henhold til bilmodell.

Sidespeil

-Ytre speil er frie med hensyn til type og utseende, så lenge de kun fungerer som speil. Hvis ytre speil er modifisert eller byttet, skal det nye speilet ha en speilflate på minst 90 cm².

Frontlykter

-Originaltype i henhold til bilmodell. Belysnings- og signallys skal følge norsk veitrafikklov. De originale hovedlyktene kan erstattes, forutsatt at erstatningen dekker den opprinnelige åpningen helt, er «E-merket» og oppfyller norsk veitrafikklov.

 

16. Kupé

-FIA-godkjente 6-punktsbelter som ikke er eldre en 10 år skal monteres iht. §304 pkt. 8
-FIA-godkjente stoler som ikke er eldre en 10 år skal monteres iht. §304 pkt. 8.
-Eventuelle kollisjonsputer (airbags) skal være deaktivert under konkurranse.
-Rattlåsen skal demonteres eller deaktiveres.
-Sikkerhetsbur skal monteres iht. §304 pkt. 11.
-Instrumentpanelet kan flokkes.

Brytere/instrumentering

-Brytere og instrumenter skal være originale, men trenger ikke samsvare med årsmodellen.
-Ekstra instrumenter kan monteres, forutsatt at deres plassering ikke øker risikoen for skader.

17. Elektrisk system

Dynamo kan fritt byttes ut på originalplass.

Batteriets merke og kapasitet er fritt. Det må være solid festet og beskyttet for å unngå kortslutning og lekkasje. Dersom originalplassen ikke beholdes, kan batteriet flyttes til bagasjerom eller i kupéen.

Batteriet skal da være dekket med en isolerende væsketett kasse med lokk og utlufting. Gjelder kun ved bruk av batterier som krever utlufting. Batterienes antall må ikke avvike fra det som er homologert. Batterifestet skal bestå av en øvre og en nedre ramme som holdes sammen av 2 stk. 10 mm bolter som festes på undersiden av karosseriplaten av muttere og forsterkningsplater med min.2 mm tykkelse og med 20 cm² størrelse.

Ved plassering i kupèen skal batteriet være plassert bak forsetene.

Batteriets innfesting skal forsterkes med en øvre innfesting, og det skal dekkes med polbeskyttelse av ikke-strømførende materiale.

Alle kabler, kontakter og kontakter som ikke brukes, kan fjernes.

 

18. Drivstofftank

Kun original drivstofftank for bilmodellen kan brukes.

 

© 2025 Norges Bilsportforbund (NBF) – Alle rettigheter forbeholdes.